Anmeldelse

Logitech MOMO Racing Force

Det er mange som oss faktisk, og derfor begynte spillutstyrsprodusentene for en del år tilbake å lage annet enn bare joysticker. De begynte å lage ratt- og pedalsett. I den spede begynnelse var det ikke akkurat veldig imponerende saker som ble produsert. Mitt første sett kom uten Force Feedback (FF), uten skikkelige fester til bordet og med små knuslete pedaler. Heldigvis går utviklingen framover her som på alt annet som har med data å gjøre. Nå om dagen har de fleste ratt FF-effekt. Force Feedback gjør at du kjenner bilen som jobber mot underlaget eller kjenner når du smeller i en motstander som bremser litt for mye. Det er mange produsenter av spillutstyr, og nesten alle lager ratt av en eller annen type, enten det er til PC, Playstation 2, GameCube eller Xbox. Rattet vi nå har fått inn til testing er Logitech sitt nyeste tilskudd til markedet - MOMO Racing Force.

Bedre enn rattet i bilen
Logitech har i likhet med andre produsenter hivd seg på bølgen av lisensproduserte ratt. Thrustmaster produserer som kjent replikaer av Ferrari ratt, mens Logitech har inngått samarbeid med MOMO om å produsere replikaer av deres ratt. Logitech MOMO Racingrattet er det andre rattet de har utviklet i samarbeid med MOMO. Det første var et skinnratt med medfølgende pedalsett i metall, PC-rattenes Rolls Royce om du vil. Denne gangen har Logitech valgt å gå mer over til rendyrket racingstil. Dette er ratt av typen du finner i rallybiler eller i topptrimmede racingbiler. Skinnet har skiftet plass med teksturert gummi, og metall-pedalene har blitt byttet ut med enklere plastpedaler. Settet består av en rattkonsoll og et pedalsett. I midten av konsollen troner et ekte MOMO-ratt, på høyre side av dette står det en girspak. Selve rattet har grep i ganske hard gummi, og føles ganske likt som et normalt ratt i en litt dyr bil. I midten av rattet er det plassert seks knapper, disse kan programmeres etter dine ønsker. Bak rattet står det to hendler, en på hver side, disse er ment for giring. Her har du altså flere valg når du skal gire, du kan velge å bruke den sportsbil-inspirerte hendelvarianten, eller du kan velge å bruke girspaken.

Selve utformingen på rattet er den klart beste jeg noen gang har vært borte i på et PC-ratt. Formen på rattet er genial, materialet det er laget i er meget godt å holde i og størrelsen er akkurat perfekt. Det var nesten så jeg ville skru rattet av konsollen og hive det inn i bilen min i stedet. Girspaken, hendlene og knappene er godt plassert, selv om knappene kanskje kunne vært en anelse større enn de er. Hendlene har en meget god plassering, og i bruk gir de et perfekt lite klikk som forteller når du har giret eller ikke. Girspaken sitter i utgangspunktet på høyre side av konsollen, men kan om du føler for det, lett skrues av og plasseres på venstre side. En slik løsning må antageligvis være tilrettelagt for engelske kjøpere, stilig er det i alle fall. Rattet festes lett til bordet med 3 fester, et av dem er under konsollen og skrues opp mot undersiden av bordet. De to neste festene skrus fra toppen av konsollen og fester ytterst på bordplata, de dekkes så til og låses ved hjelp av et deksel som puttes over deler av konsollen. Jeg har enda ikke klart å røske løs rattet fra bordet, og slik som jeg kjører eller andre her i huset for den saks skyld, er det et lite mirakel.

Slark i pedalene
Når det gjelder pedalsettet er det tydelig at Logitech ikke har lagt like mye jobb i dette som de har i rattkonsollen. Her er det enkle pedaler i plast som gjelder. Ikke dermed sagt at pedalene er dårlige, for det er de på ingen måte. Det er bare det at de trekker inntrykket en del ned. Med et så rått ratt forventer man tilsvarende rå pedaler. Jeg forventet meg å se pedaler i børstet aluminium i det jeg åpnet eske, og når plasten formelig lyste mot meg ble jeg litt skuffet. Pedalene er laget i sterk plast, og har i kjent racingstil perforert overflate. Selve basen de er festet til er stor og god, med teksturert overflate og en behagelig helning. Basen står godt mot gulvet, noe fire rimelig myke gummiknotter sørger for. Jeg har enda ikke opplevd at pedalene har sklidd mens jeg tråkket vilt på dem under et race. Det jeg derimot har merket meg er at det er noe "slark" i pedalene, de har en liten bevegelse i høyre/venstre retning. Jeg vet ikke om dette er noe som er et problem med alle Logitech MOMO Racing-settene, eller om det bare er jeg som har vært uheldig. Irriterende er det dog, samme hvor liten den slarken er (det er snakk om ca. 2 millimeter.)

Intet nytt ratt per dags dato er komplett uten Force Feedback, ei heller dette. Derfor har Logitech bygget dette inn i rattet. Jeg har eid en god del ratt opp gjennom årene, og prøvd enda flere. Felles for de fleste av alle rattene er at selve FF-effekten på rattene har vært mer eller mindre identisk. Naturligvis har ikke de billigste variantene vært fullt så gode som de dyre modellene, men av de rattene jeg har brukt som er i samme prisklasse som MOMO Racing-rattet er Force Feedbacken mer eller mindre identisk. Det jeg dog har merket meg er at dette rattet har en mer jevn følelse når du ratter enn hva for eksempel Microsoft sitt FF-ratt har. Det gjelder når FF-effektene ikke er i gang. Straks effektene settes inn er alle rattene bortimot like.

Konklusjon
Jeg klarte ikke å finne noe jeg var misfornøyd med under testing, når det gjaldt selve rattkonsollen. Det eneste som plaget litt var at knappene var en anelse for små, men det er flisespikkeri, og ikke noe som påvirker den endelige dommen. Force Feedback-motoren gjør jobben godt, den har en jevn god følelse når du bare kjører rett bortover veien, og gir god motstand når det skjer noe på veien. Selve FF-motoren i dette rattet skiller seg lite fra de du finner i andre ratt. Derfor er det kun designet som burde telle inn når du skal velge ratt. Her er det personlig smak som avgjør, for rattene i denne prisklassen er alle meget gode ratt. Når det er sagt, er dette et ratt jeg anbefaler på det varmeste.

Logitech Momo Racing Force   Les mer »

Forsiden akkurat nå

Til toppen