(Bilde: Capcom)

Lost Planet 3-utvikler stenger dørene

Gir opp spillutvikling etter flere kansellerte prosjekter.

Utviklerstudioet Spark Unlimited, kjent for blant annet skytespillene Lost Planet 3 og Call of Duty: Finest Hour, har gitt seg som spillutvikler. Samtlige ansatte har blitt permittert og studioets eiendeler er lagt ut for auksjon.

Ifølge teknisk sjef hos Spark Unlimited, John Butrovich, er nedleggelsen et resultat av flere kansellerte prosjekter hos studioet i løpet av det siste året. Blant annet skal utvikleren ha arbeidet med et uannonsert gratisspill som aldri fikk se dagens lys.

I en uttalelse til Polygon forteller Butrovich at Spark nå ser seg helt ferdig som spillutvikler. Han antyder at flere av selskapets ledere og ansatte vil fortsette å arbeide sammen på andre prosjekter, men disse vil ikke være spillrelaterte.

Fokus på skytespill

Spark Unlimiteds første spill var Call of Duty: Finest Hour.
Spark Unlimiteds første spill var Call of Duty: Finest Hour. Bilde: Spark Unlimited

Spark Unlimited ble dannet i 2002 av tidligere Medal of Honor-utviklere. Studioet brukte erfaringen med krigsspill til å utvikle Call of Duty: Finest Hour, et godkjent skytespill som i 2004 ikke nådde helt opp mot konkurrentene.

Spark Unlimited produserte ytterligere to skytespill – Turning Point: Fall of Liberty og Legendary – før de i 2013 tok en litt annen tilnærming med Lost Planet 3. Spillet ble klassifisert som et skytespill i tredjeperson, men historien ble vektlagt i mye større grad enn i tidligere Spark-spill.

Ved utgivelse mente vår anmelder at Lost Planet 3 kanskje hadde den best fortalte historien i et spill noensinne. Riktignok var historien det eneste lyspunktet i et spill gjennomsyret av frustrerende spilldesign og dårlig utviklede sekvenser.

I 2014 tok Spark Unlimited steget vekk fra skytespill, og produserte Yaiba: Ninja Gaiden Z. Spillet klarte ikke å følge opp suksessen til tidligere Ninja Gaiden-spill, og studioets siste utgivelse ble mildt sagt en skuffelse.

Nylig måtte Borderlands: The Pre-Sequel-studioet si takk for seg.
Spillutvikling i Australia ble for dyrt for 2K »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen