Anmeldelse

Luigi's Mansion

I Luigi's Mansion har Luigi vunnet et staselig herskapshus, litt underlig synes han ettersom han ikke kan huske å ha meldt seg på noen konkurranse. Til tross for dette så er iveren over å være eier av et sånt hus stor, og han ringer broren Mario for å overbringe den gode nyheten. Etter å ha gitt Mario den gode nyheten setter han av gårde for å sjekke ut premien sin, det samme gjør Mario. Dette er starten på historien, og den finner vi i håndboka som ligger med spillet. Spillet derimot begynner med at du ser Luigi til fots på vei gjennom en mørk skog, og allerede her kan man vel egentlig se hva som venter en når en endelig kommer frem til huset.

Vel fremme banker Luigi på døren, åpner den og titter inn, her får man se litt av hva GameCube er kapabel til når det kommer til grafikk. Han skrur på lommelykta og vips så er du inne i huset, nå er det du som har styringa over den lille krabaten med den grønne lua. Du kommer inn i husets foajé, det er mørkt, det eneste lyset du har å gå etter er lommelykta di og ett og annet lyn som lyser opp rommet. Du kikker deg litt rundt, prøver å åpne noen dører før det plutselig kommer en nøkkel flygende i løse lufta. "Hmm hva kan dette være tro?" Du plukker opp nøkkelen, går opp i andre etasje, stikker nøkkelen i låsen og ser den skjelvende hånda til Luigi nærme seg dørklinka sakte. Stakkaren er redd. Jeg kan godt skjønne det, huset er nemlig fullt av spøkelser. Spøkelser du skal jakte på ved hjelp av en støvsuger (!).

The nutty professor
Ganske tidlig i spillet møter du en litt sånn smågal professor som lever i ett lite skjul nedenfor huset, han har dedikert livet sitt til å jakte på spøkelser for så å gjøre dem om til malerier. Ved en glipp har alle spøkelsene i maleriene hans klart å rømme og funnet vei opp til huset Luigi har vunnet. Ikke bare det, professoren forteller i samme slengen at det huset ikke engang sto der før noen få dager siden. Mysteriet vokser og aller helst ville nok Luigi dratt hjem igjen, hadde det bare ikke vært for det faktum at Mario allerede har kommet forbi før Luigi kom dit, og han er forsvunnet inne i huset!

Målet ditt i spillet er å finne Mario, samtidig som du skal jakte på alle spøkelsene til professoren, slik at han kan gjøre dem om til malerier igjen. Professoren utstyrer deg med sin spesiallagde støvsuger, Poltergust 3000! La spillet og moroa begynne, du skal jakte spøkelser til den store gullmedaljen. Du begynner med å fange ganske så enkle spøkelser, men etter hvert som du kommer lenger ut i spillet blir spøkelsene sterkere og vanskeligere å få has på. Du møter også "boss" spøkelser med jevne mellomrom, og disse setter spøkelsesjeger-ferdighetene dine på prøve. Ikke få ganger har de tatt livet av meg og tvunget meg til å laste inn et lagret spill. Ettersom du kommer lenger ut i spillet kreves det også at du lurer spøkelsene på forskjellige måter for å få has på dem. I starten holdt det med å lyse på dem med lommelykten for å få dem til å stå stille lenge nok til at du fikk støvsugd dem opp. Lenger ut spillet derimot kreves det kløkt for å lure spøkelsene til å holde seg i ro lenge nok til at du får brukt støvsugeren på dem.

Luigi's Mansion GC GC

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 3. mai 2002
  • Plattform: Nintendo GameCube
  • Utgiver: Nintendo
  • Utvikler: Nintendo

Forsiden akkurat nå

Til toppen