Lukrativ handel i nettspill

Hvis du har spilt massive online-spill som World of Warcraft eller Age of Conan kjenner du kanskje til fenomenet «gold farming». Dette er individer eller grupper som samler opp verdier i et spill for så å selge det til andre spillere i bytte for ekte penger. Selskapene som driver disse spillene er vanligvis svært lite glad for fenomenet og tar ofte grep for å motarbeide det.

Denne dragen kostet mye digitalt gull.
Denne dragen kostet mye digitalt gull.

En forskningrapport skrevet av professor Richard Heeks fra universitetet i Manchester indikerer at denne lyssky småindustrien er større en mange har trodd. Ifølge Heeks er det nå over 400 000 som sysler med «gold farming» og han regner med at markedet på verdensbasis er verdt over 500 millioner dollar (ca. 2.6 milliarder norske kroner). Kina har brorparten av denne med over 80% av markedet.

Ifølge BBC ble Heeks selv overasket over resultatene:

– Jeg ble selv bevisst på «gold farming» gjennom min egen spilling, men jeg trodde det bare var en håndfull mennesker som jobbet hjemmefra. På en måte var det sant, det viste seg bare at istedenfor et par dusin hjemmeindustrier var det titusener.

Heeks advarer likevel om at tallene ikke er helt sikre, da denne industrien grenser til det ulovlige og derfor ikke alltid er like lett å få innsyn i.

Selv om denne lille industrien som helhet har vokst seg stor er det likevel ikke mye å tjene på den for de som strever i vei i de digitale gruvene. Gjennomsnittslønna skal nemlig være på rundt 800 kroner måneden.

Kommentarer (47)

Forsiden akkurat nå

Til toppen