Madden NFL 2003

I 13 år nå har fotballfans verden over kunnet kose seg med John Madden-fotballspillene, året 2002 er selvsagt intet unntak. For kort tid siden ble Madden NFL 2003 lansert, det trettende spillet i den svært så vellykkede serien med fotballspill. Når jeg sier fotball, så mener jeg så klart den amerikanske typen. Hvem vil vel sitte og spille spill med den vanlig europeiske varianten når man kan spille amerikansk fotball?

Mye nytt
For de som har spilt tidligere Madden-spill, eller andre NFL-spill for den saks skyld burde det være ganske greit å komme inn i spillet. Det å spille vanlige kamper foregår på samme måte som tidligere. Du velger forskjellige taktikker alt etter som om du er i angrep eller forsvar. Deretter setter du i gang spillet og prøver å følge taktikken du valgte best mulig. Er du heldig ender det med touchdown eller i det minste noen tjente yards. For de av dere som derimot ikke har spilt noen NFL-spill tidligere, og som kanskje ikke har peil på amerikansk fotball, er fortsatt Madden NFL 2003 et godt valg. I år har det nemlig blitt lagt inn en veldig fin opplæringsmodus i spillet, kalt Football 101. Denne kan være veldig grei å få med seg, da den forklarer hva spillet går ut på og hvordan forskjellige taktikker virker. Du lærer ikke bare å spille spillet på en fin måte, du lærer også mye om amerikansk fotball generelt.

I årets spill har det også blitt lagt til en hel del andre spillmoduser. Det er ikke lenger bare å spille en enkelt kamp eller å gå gjennom en sesong med et lag som gjelder. Med Madden NFL 2003 har vi fått tilgang til en rekke nye moduser. Du har de vanlige, enkle kampene og sesongkarrierene så klart. Videre har du muligheten til å gå gjennom en hel sesong kun som manager. Altså er det en modus i spillet som gjør at det blir noe lignende Championship Manager og lignende Ved siden av de rene karrieredrevne modusene har det blitt lagt til en rekke småspill, disse ligger under den modusen som kalles "minicamp". Her skal du gjøre alt fra å kaste baller gjennom snurrende ringer og sparke på blink, til å felle flest motstandere på kortest mulig tid. Ved å gjennomføre slike oppgaver vinner du noe som kalles "Madden Cards" disse kortene kan du bruke i vanlige kamper. Kortene, som det finnes 232 av totalt, gjør alt fra å pumpe opp publikum til å gi spillerne dine 25 % bedre statistikk.

Gjenspill situasjoner fra NFL-historien
Som jeg så vidt nevnte tidligere finnes det noe som heter Football 101 i spillet. Her lærer du om sporten og de forskjellige taktikkene du kan bruke. Først forklarer John Madden nøye hva hensikten med en spesiell taktikk er, så får du den vist, før du til slutt skal prøve å gjennomføre det selv. Ved å gjennomføre en taktikk på best mulig måte tjener du poeng, poeng du senere kan bruke til å kjøpe flere "Madden Card"-pakker. Det er en del andre spillmoduser, noen av dem bedre enn andre. Du har blant annet Situasjon-modusen, hvor du kan sette opp et spill akkurat som du selv vil ha det. Du kan velge å starte en kamp med bare to minutter igjen, hvor du ligger 6 poeng under (en touchdown er 6 poeng). Eller du kan sette opp faktiske situasjoner fra ekte kamper, for så å gjenspille dem selv. For de av dere som har fulgt med på fotball i noen år, kan jo dette være en morsom modus å prøve. Ikke minst med tanke på at du i spillet kan velge å bruke de fleste lagene i NFL fra 1950-tallet til i dag.

For å spille spillet må du belage deg på å bruke alt som er av knapper og spaker på gamepaden. Du bruker a-knappen til å starte et angrep og a-knappen til å kaste med når angrepet først er i gang. Spilleren styrer du med venstre analogstikke eller d-pad. Ellers brukes de andre knappene til alt fra å sprinte, hoppe eller finte ut motstanderlagets spillere. Avtrekkerne foran på kontrolleren brukes til ytterligere finter når du er i angrep, alt for å ha så mange muligheter til å lure deg unna en motspiller som mulig. Sånn er det så lenge du er i angrep. Det hele er litt annerledes i forsvar, da er det andre knapper som brukes til løping osv. Derfor er dette ett av de spillene hvor du virkelig må kikke nøye på bruksanvisningen før du setter i gang, hvis ikke blir du lagt i bakken kjappere enn du klarer å si "smerte". Til tross for at kontrollene til å begynne med kan virke litt vanskelige så er de kort sagt genialt lagt opp. Det tar bare litt tid å skjønne, men når den biten først er i boks har du et spill som er en drøm å styre.

En av de tingene som utvikler seg mest på Madden fra år til år er grafikken, og godt er det. Det hadde vært litt flaut om spillet fortsatt så ut som det gjorde når jeg spilte det på Amiga 500 tidlig på 90-tallet. Heldigvis går det altså fremover, og det i et forrykende tempo. Grafikken i spillet er meget god, og forskjellen bare fra fjorårets PC-versjon til årets Xbox-versjon er vanvittig. Grafikken er sylskarp, meget godt detaljert og til tider nesten skremmende virkelighetstro. Spillermodellen i spillet imponerer stort, det samme gjør banedesignen, men det som kanskje imponerer aller mest, er faktisk fotballen som brukes i spillet. Ikke i noe annet sportspill jeg har spilt, har jeg sett det bli lagt ned så mye jobb i å få ballen til å se såpass ekte ut. Så fort du spiller spillet og kjører en replay så ser du hva jeg mener: Fantastisk! Når jeg først er inne på replay, kan jeg fortelle at det her har skjedd mye forandringer. Du har som vanlig muligheten til å se det du akkurat gjorde, og da kan du styre kamera helt fritt rundt på banen og se nøyaktig det du selv føler for. Du kan kjøre det i saktefilm, bilde for bilde eller i fortfilm. Men det kanskje aller mest imponerende er de replayene som du får direkte etter en situasjon har oppstått. En del av disse gjorde at jeg bare ble sittende å måpe. Ikke bare at detaljene er fantastiske, men også alle de forskjellige måtene de viser en replay på er kjempestilig.