Mafia II: Jimmy's Vendetta

Er du sulten på mer dreping i Empire Bay?

Hvis du synes Mafia II hadde blitt bedre av å ha mer action og mindre snakking, er kanskje Jimmy's Vendetta noe for deg. Denne nedlastbare utvidelsen setter deg i skoene til Jimmy, en du kanskje har stiftet bekjentskap med i den PS3-eksklusive gratisutvidelsen Betrayal of Jimmy. Vi andre får bare vite at han er en slags «altmuligmann» for mafiaen, som har blitt dolket i ryggen og sittet lenge i fengsel. Nå er han ute igjen, og vil ha hevn.

Dette er Jimmy.

Stjel en bil og drep en fyr

Jimmy's Vendetta er litt som å sette seg inn i en tidsmaskin, og reise tilbake til tiden da Rockstar Games het DMA Design, og du fortsatt fikk GTA-oppdrag ved å snakke i telefonbokser. Her droppes alle intensjoner om historiefortelling og stemning, til fordel for en serie oppdrag som kaster deg rett inn i moroa.

Som i GTA-serien kjører du rundt i spillets åpne by for å finne oppdrag (markert på kartet). Her er det ingen dialoger eller lange filmsekvenser, bare en kjapp liten skjerm foran hvert oppdrag som forteller deg hva du skal gjøre. Oppdragene er generelt veldig enkle. Noen gir deg i jobb å stjele et eller annet kjøretøy, mens andre rett og slett bare handler om å sprenge ting i lufta eller drepe andre gangstere.

Oppdragene må alle løses innen en tidsfrist, som til tider kan være ganske knapp. Når du er ferdig bedømmes du etter hvor raskt du har utført oppdraget, hvor mye skade du har blitt påført, og så videre. Så kjører du til neste oppdrag, og gjentar prosessen. Mer er det egentlig ikke stort å si. Jimmy's Vendetta er alt annet enn avansert, men det føles egentlig litt befriende. Du får en jobb, gjør den så kjapt og godt du kan, og så er det over til neste oppgave.

Svake oppdrag

Dessverre er flere av oppdragene i Jimmy's Vendetta direkte kjedelige. Det å stjele biler blir for eksempel gammelt rimelig raskt, og likevel virker det omtrent som hvert andre oppdrag i spillet handler om å dra et sted, stjele et eller annet kjøretøy, og så kjøre gjennom halve byen for å parkere det et annet sted. Joda, dette lar deg stifte bekjentskap med noen ganske kule biler, og noen oppdrag kompliserer selvsagt jobben på ulike måter, men det er likevel alt for ensformig.

Eksplosjoner er alltid stas.

Andre oppdrag virker bare billige. «Gå dit, bank opp en fyr, gå til neste gate og bank opp en ny fyr. Har du det moro nå?» Nei, kan ikke si det.

Selv ikke de oppdragene som er mer interessante slipper unna problemer. Siden handlingen som oftest foregår i bygatene, er det lite å skjule seg bak, noe som var en ekstremt viktig del av kampsituasjonene i hovedspillet. Du må med andre ord ofte bare løpe inn i fiendegruppene og skyte dem ned som om du spiller et tredjepersons skytespill fra tiden før Gears of War populariserte det å skyte fra skjul. Dette gjør deg til en vandrende målskive, noe som ikke passer så godt i et spill hvor du generelt tåler veldig lite før du dør.

Det å dø innebærer selvfølgelig at du må starte oppdraget helt på nytt. Jeg er klar over at Mafia II har fått kritikk for dårlig utplasserte sjekkpunkt i oppdragene, men dette er ærlig talt ikke noe jeg opplevde særlig store problemer med selv. I Jimmy's Vendetta hendte det imidlertid stadig at jeg måtte spille samme oppdrag om og om igjen, fordi det var et eller annet supervanskelig sted hvor jeg døde hver gang, og dermed ble sendt tilbake til begynnelsen.

Grei underholdning likevel

De fleste oppdragene byr likevel på grei underholdning, om enn av den enkle sorten. Du må også innom mange kule steder som du sannsynligvis bare har sust forbi uten å utforske i hovedspillet. Og selv om det er mye kjøring frem og tilbake, oppleves kjøringen som mer interessant enn tidligere – i Mafia II fikk du stadig kjeft av passasjerene for å kjøre for fort eller farlig, mens her må du bare kjøre det du makter for å rekke tidsfristene. Det er faktisk mer moro å kjøre i hundre kilometer i timen enn det er å holde femti.

Et kjedelig oppdrag.

En ting jeg savnet med Mafia II var at vi ikke fikk noen «Free Ride Extreme»-modus, slik vi gjorde i originalen. Jeg brukte faktisk like mye tid på å løse helsprø oppdrag og samle hot rods og andre syke biler i «Free Ride Extreme» som jeg gjorde på å spille gjennom historien i det første Mafia-spillet. På sitt beste føler jeg at Jimmy's Vendetta klarer å levere noe av den absurde underholdningen denne modusen gav meg, men disse høydepunktene er dessverre alt for sjeldne til at den blir en skikkelig erstatning.

Jimmy's Vendetta har klart å underholde meg i noen timer, takket være eksplosive sekvenser og noen artige biljakter, men alt i alt klarer jeg ikke å anbefale denne nedlastbare pakken. Oppdragene er generelt for ensformige og enkle, og noen av dem har dessuten svært vanskelige deler som resulterer i mye frustrasjon, etter som du må spille hele greia om og om igjen hver gang du dør. Prisen er riktignok ikke direkte avskrekkende, men alt i alt tror jeg du gjør lurest i å spare pengene dine. Forhåpentligvis er den neste nedlastbare utvidelsen, Joe's Adventure, mer interessant og innholdsrik.

Jimmy's Vendetta er i salg via PlayStation Network, Xbox Live eller Steam.