Mafia

Historien utspiller seg i 1930-årene. To mafia-gjenger kontrollerer store deler av den lille byen Lost Heaven. Disse to gjengene kjemper begge om herredømme, og ut i fra dette har vi et greit utgangspunkt for et flott spill. Litt monotont til tider, men likevel ganske underholdende på en sen høstkveld.

Litt for kort?
Mulig er forventningene mine litt for store, men jeg syntes spillet var litt for kort. Kanskje skyldes det at jeg ble veldig hekta på spillet og tilbrakte alt for mange timer foran skjermen i løpet av en uke. Til sammen er det 21 oppdrag inndelt i flere sekvenser. "Free ride" kan sikkert kompansere litt for dette. Uansett hadde jeg forventet litt mer. Tross alt var jo spillet på 3 CD-er. Men noe av dette kan nok skyldes den utrolig store og kompakte byen du suser rundt i. Dessverre har ikke spillerne tilgang til alle husene som er i Lost Heaven. Dette kunne gjort spillet enda bedre enn hva det er fra før. Spillet lagrer automatisk der hvor det er små mellomscener.

Jeg synes den lagrer på akkurat rett tidspunkt. Du slipper å gjøre det samme om og om igjen, men likevel lagrer den ikke alt for ofte. Oppdragene blir dermed delt inn i litt mindre sekvenser med jevne mellomrom. Et spill som dette skulle definitivt hatt multiplayer, men dessverre er det kun singelplayer. Tenk dere muligheten for å danne skikkelig mafiagjenger som herjer rundt i byene. Gateløp med biler fra 1930-tallet bare må bli morsomt. Mulighetene er mange, og jeg ber om at det skal komme en eller annen form for multiplayer-versjon av Mafia.

Når man skal vurdere både de positive og negative sidene, er Mafia et knakende godt spill. Det har vært mye diskusjon på forumet vårt hvilket spill som er best av Mafia og GTA3, men det er litt opp til hver enkelt mener nå jeg. Liker du mer frihet til å gjøre hva du vil, er kanskje GTA3 et godt valg. Personlig ble jeg mest hekta på Mafia. De beste argumentene er den gode grafikken, den fengende musikken og den gode atmosfæren. Grafikkmotoren kan som sagt være litt tung å drive for eldre maskiner, men de fleste har vel anskaffet seg et kort som holder mål. Jeg savner litt humor i spillet, men det hadde kanskje ikke passet inn i denne seriøse settingen. Dette er et skikkelig bra spill som jeg anbefaler på det varmeste.