Mafia

En storby i USA på 30-tallet, økonomisk depresjon, skumle typer i lange frakker som skjuler maskingeværer, korrupt politi og elegante biler. Dette er vel hovedbestanddelene i en klassisk gangsterhistorie, og i spillet Mafia finner du alle disse ingrediensene og mer til.

Spillet starter med at du tar rollen som den i utgangspunktet lovlydige drosjesjåføren Thomas Angelo. Du kjører rundt i byen og frakter passasjerer på ærlig og redelig vis, men en dag blir du tvunget til å hjelpe to gangstere med å flykte fra en rivaliserende bande. Ettersom du er en dyktig sjåfør klarer du dette og som belønning får du en bunke dollars og et tilbud om å jobbe for dem. Du takker nei og fortsetter ditt virke som drosjesjåfør, men saken er ikke ute av verden så lett. Den andre gjengen har ikke glemt at du hjalp fienden, og snart begynner kulene å hvine rundt ørene dine. Den eneste muligheten til å overleve angrepet er å søke hjelp hos banden du hjalp tidligere. De gjør kort prosess med forfølgerne og redder dermed livet ditt. Etter dette mister du drosjejobben fordi sjefen din ikke liker at du har noe med mafiaen å gjøre, og du begynner i stedet å jobbe for gangsterne.

An offer you can not refuse
Mafia er lagt opp som en serie av oppdrag med hyppige filmsekvenser som forteller bakgrunnshistorien. Et velkjent og lineært opplegg selvfølgelig, men det fungerer godt etter som oppdragene er svært varierte og historien som fortelles er spennende. Det meste skjer i sanntid i dette spillet. Du starter som regel oppdragene med en briefing i eller utenfor bandens hovedkvarter, og så henter de nødvendige våpnene hos bandens våpenekspert. Der etter går du ned i bakgården og finner en passende bil, og når du har satt deg inn i bilen og kjørt ut på gata er du klar til å starte på selve oppdraget. Når du har kommet til bestemmelsesstedet utfører du enten din tvilsomme gjerning der eller du får ny informasjon og drar videre til et annet sted. Når oppdraget er utført kjører du hele veien hjem igjen. Heldigvis har spillet et velfungerende system for mellomlagring slik at du slipper å gjøre alt om igjen hvis du opplever noe fatalt underveis.

Fordi oppdragene er ganske store og altså inneholder mange rene transportetapper blir det en del ensformige kjøreturer mellom slagene (bokstavelig talt). Men jeg synes dette samtidig gir spillet en fin sanntidsfølelse. Oppdragene er som nevnt svært varierte. Noen ganger skal du drive med rutinemessige mafiasysler som for eksempel å kreve inn beskyttelsespenger, likvidere folk som steller i stand vanskeligheter for forretningene, passe på lastebiler som frakter smuglersprit osv. Andre oppdrag kan være av en helt annet art, som for eksempel å følge en dame hjem gjennom et utrygt strøk av byen, eller redde sjefens veddemål på racerbanen ved å kjøre hans favorittbil etter at den faste sjåføren har fått armen knekt på mystisk vis.