Marcel Desailly Pro Soccer

For mange fotballfans kribler det nok litt ekstra i føttene i disse dager. Men hvorfor ikke ta en litt uvant vri, og spille fotball med hendene? Ikke lov, sier du? Jo visst er det mulig, ved hjelp av Marcel Desailly Pro Soccer til N-Gage.

Frustrasjon og såre tommeltotter Intelligensnivået til spillets dommere er begredelig, da spillets dommerrepresentanter nærmest konstant bedømmer åpenbare situasjoner feil. Foretar man en god sklitakling blir man avblåst for frispark - og man skal ikke bli umåtelig overrasket om man får et gult kort i tillegg. Leker man derimot skikkelig råtass, og meier ned en spiller uten mulighet til å nå ballen - ja, da får man i overraskende stor grad lov til å overta ballen, uten at dommeren reagerer. Svake dommeravgjørelser er et av spillets aller største problemer, og nettopp dette problemet ødelegger den ellers på mange måter gode spillfølelsen dette spillet innehar.

En annen svakhet med spillet er det forferdelig krøkkete kontrollsystemet. Det er ikke første gang vi opplever et N-Gage-spill med et tungvint kontrollsystem, og konsollens manglende skulderknapper må få ta noe av skylden for at dette problemet oppstår i så mange spill. Med et særs omfattende kontrollsystem utfordrer dette spillet både tommeltott og tålmodighet - og etterlater deg med såre fingre og et frustrert sinn. For selv om de forskjellige kontrollfunksjonene er fullt konfigurerbare, tar de fullstendig knekken på deg under intens spilling. Det blir rett og slett for mye å holde styr på. Meget frustrerende er det også at det enkelte ganger er umulig å bevege seg, eller å avfyre et skudd, mens løpetasten holdes inne. Dette fører til at man mange ganger løper ballen rett ut over sidelinjen - eller avfyrer et skudd lenge etter at skuddet var ment å utføres.

Statisk publikum Spillets grafiske presentasjon er i stor grad både funksjonabel og stilfull, men på ingen måte perfekt. De forskjellige spillerne er greit animerte, men det må påpekes at spilleranimasjonen enkelte ganger kan virke litt i overkant enkel. Særlig når spillerne løper blir det tydelig at de ikke innehar alt for mange forskjellige bildebevegelser. De forskjellige fotbalstadionene i spillet er fargerike, men publikum fremstår alt for statisk og livløst, noe som skjemmer stadionbildet en smule. Spillets menyer er meget gjenomførte og avanserte, noe som dessverre også går ut over frameraten, som av og til faller dramatisk under manøvreringen rundt om i de forskjellige menyene.

Lydsiden i spillet er brukbar, med en funksjonabel, erketypisk menymusikk og et publikumslydspor som absolutt bidrar til å skape fotballstemning. Publikumslydene kunne likevel ha vært noe mer varierte og dynamiske. For selv om de virker livaktige, og på den måten skaper en god og lun fotballstemning, så varierer de i litt for liten grad i forhold til hvordan kampbildet utvikler seg.

Konklusjon Marcel Desailly Pro Soccer inneholder mye godt, samtidig som det inneholder en god del unødvendige feil som trekker spillet betydelig ned. Spillets fotballsimulasjon er på mange måter god, men en rekke irriterende aspekter - som blant annet ubrukelige dommere, et krøkete kontrollsystem og mangelen på lisenser - fører til at man som spiller sitter igjen med særs blandede følelser etter noen timer med dette i håndflaten. Potensialet ligger der absolutt, og derfor er det så synd at en rekke små irritasjonsmomenter skal ødelegge for et ellers friskt og spennende fotballspill.