Mario Kart: Double Dash!!

I 1992 kom det første Mario Kart-spillet ut på SNES og ble med sin utrolige spillbarhet, fantastiske grafikk og strålende multiplayer kombinert med sjarmen fra alle de gode og kjente Nintendo-figurene.

Lette og gode kontroller
Kontrollene i spillet er veldig intuitive og gode - passende i et spill som Mario Kart: Double Dash!! som i stor grad henvender seg til barn (selv om det også er kjempegøy for voksne). Det er et av de få spillene som barn og foreldre, kanskje til og med besteforeldre, faktisk kan kjøre sammen. Det er lett å komme inn i det, samtidig som det krever mer tid å håndtere bilen som en mester. Skal du vinne er det viktig at du klarer å bruke skulderknappene. Med disse kan du skli inn i svinger uten å tape fart. Gjør du det riktig og lenge nok får du også en liten "boost" ut av svingen. Det finnes, som alltid, 3 forskjellige klasser her: 50cc, 100cc og 150cc og 4 forskjellige cuper.

En spennende funksjon vi ikke har fått testet med Mario Kart: Double Dash!! er LAN-muligheten. Du kan koble sammen to maskiner i et lokalt nettverk og spille mot hverandre. Da kan opptil åtte spillere spille mot hverandre samtidig, og det er garantert utrolig morsomt. For å gjøre dette trenger du 2 GameCuber, 2 spill, 2 bredbåndadaptere, åtte kontroller, to TV-er og en krysset TP-kabel. På grunn av alt utstyret som trengs (og faktumet at du ikke kan bruke bredbåndsadapteren til så mye annet) er det nok ikke så mange som vil oppleve denne morsomme muligheten. Kreative sjeler har, på grunn av Nintendo sin manglende online-satsning, også utnyttet LAN-muligheten for å gjøre det mulig å spille Mario Kart: Double Dash!! mot hverandre på nettet.

Selv om dette er et veldig morsomt og underholdene spill sitter jeg litt igjen med følelsen av at Nintendo kunne gjort enda mer her. I GBA-versjonen av Mario Kart låser du opp alle banene fra SNES-versjonen hvis du klarer alle banene på 150cc. Hadde det ikke vært en god idé å gjøre noe liknende med Double Dash? Hadde det ikke kult vært om du kunne låse opp banene fra N64-versjonen av spillet etter at du runder det? Noe sånt finnes dessverre ikke her. Du låser riktignok opp noen baner til multiplayer, en ny cup og flere biler, men det holder liksom ikke helt. Hadde Nintendo gjennomført noe lignende det de gjorde med Super Smash Bros. Melee med massevis av opplåsbare karakterer og baner i tillegg til andre ekstra ting hadde vært utrolig bra. En "story"-mode som vi finner i F-Zero kunne også hjulpet på holdbarheten. Skuffelsen over at online-støtten ble droppet er heller ikke til å legge skjul på.

Double Dash klarer ikke å leve opp til de enorme forventningene til spillet. For all del; dette er et morsomt og underholdene spill. Det er få spill som han konkurere med Mario Kart: Double Dash når det kommer til multiplayer. Likevel sitter jeg igjen med følelsen av at dette var litt halvveis, jeg vet at Nintendo kan bedre enn dette. Spillet er rett og slett ikke godt nok i singleplayer. Nintendo har fjernet ting fra det forrige installasjonen i serien som kunne gjort det mer krevende. De nye spesialvåpnene er litt ubalanserte og banene er rett og slett ikke gode nok. Vil du ha et bilspill som du skal spille alene er F-Zero et mye bedre valg, vil du derimot ha et kjempemorsomt multiplayerspill som du og venne dine kan kose seg kan du trygt gå til innkjøp av Mario Kart: Double Dash!!