Mario & Luigi: Superstar Saga

De velkjente Mario-brødrene er igjen tilbake i et litt utypisk spill som blander rollespill- og plattformelementer. Fargerikt, fantasifullt og veldig avhengighetsskapende er stikkord for dette spillet.

Mario og Luigi er tilbake, men plattformfans vil nok bli skuffet når de finner ut at dette ikke er et typisk Mario-spill, men faktisk et rollespill, til tross for at du riktig nok finner mange plattformelementer innimellom. Gjør deg klar for å møte Mario, Luigi, Prinsessen, Bowser og alle de andre gamle kjenningene i et nytt fantastisk spill fra Nintendo.

Mario & Luigi: Superstar Saga er spill nummer tre i ”Mario RPG”-serien. Mario og Luigi begir seg ut på nye eventyr. Denne gangen er det derimot ikke Bowser som er den store fienden, men den onde heksen Cackletta. Gjør deg klar for et fargesprakende eventyr med våre to smålubbene italienske rørleggerne.

To for tango
I spillet kontrollerer du både Mario og Luigi samtidig. En person går foran og den andre følger rett bak når du trykker inn d-paden. Utvikleren har dedikert en knapp hver til Mario og Luigi som enten kan brukes separat eller samtidig. Personen foran som fra begynnelsen av er Mario, hopper med a-knappen mens Luigi da hopper med b-knappen. Både Mario og Luigi har også et spesialhopp hvor personen bak hopper opp på skuldrene til personen foran. Hvis det er Mario som er bakerst spinner de langt av gårde i lufta, mens de hopper ekstra høyt når Luigi er bak. Alt sammen er godt integrert i spillet og må sammen med flere andre teknikker stadig brukes for å komme fremover.

Den gode gamle Nintendo-sjarmen skinner gjennom i hele spillet. Historien er morsom: Peach sin vakre stemme har blitt stjålet av den onde heksen Cackletta og blitt erstattet med eksploderende ord. Dette skaper også problemer for Mario sin gamle erkefiende Bowser som ikke kan kidnappe en prinsesse når ordene eksploderer hele tiden. Derfor må Mario og Luigi samarbeide med Bowser for å få tilbake prinsessen, og reiser dermed til Beanbean Kingdom for å få orden på sakene. Stemmene og ikke minst bevegelsene til Mario og Luigi får deg flere ganger til å trekke på smilebåndet. Det er også morsomt å se Nintendo med selvironi da de flere ganger spøker med at ingen vet hvem Luigi er, mens alle kjenner til ”superstjernen” Mario. Første gang du møter Mario er han også så å si naken. Herlig!

Turbasert med stil
Kampene i spillet er turbaserte, men blir ikke langvarige og kjedelige, noe som lett kan skje i andre spill. Til å begynne med, før kampen begynner, kan du få en fordel ved å hoppe på hodet til fienden i ekte Mario-stil. Hvis fienden derimot treffer deg starter fienden med et lite overtak. Det som gjør kampene så morsomme er at du hele tiden spiller inn på hvordan det går. Hvis du velger å hoppe på fienden må du trykke på knappen i akkurat riktig tid for å påføre han mest mulig skade. Når fienden angriper deg etterpå må du trykke riktig for enten å treffe han med hammeren, hoppe unna eller hoppe på ham. Er du heldig kommer du deg gjennom en hel kamp uten å få skade på hverken Mario eller Luigi.

Mario og Luigi har også noen spesielle teknikker hvor begge to samarbeider, og hvis de utføres riktig påfører de fienden store skader. Når du benytter disse bruker du av brødre-kraften deres som i likhet med livet fyller på med forskjellige ting underveis både i kampen og ellers.

Du vil møte på mange gamle kjenninger fra andre Mario-spill i Mario & Luigi: Superstar Saga. Alt fra de små slemme goomba-soppene til virusene fra Dr. Mario og de store kanonene fra Super Mario Bros. 3. For å komme deg framover i spillet må du snakke med personer for å få tips om hvordan du kommer videre og for å lære deg forskjellige teknikker. På begynnelsen av spillet, når du blir presentert med historien bak Superstar Saga, kan det bli litt vel mye prat. Dette endrer seg fort når du kommer litt lengre inn i historien.

Fargerik presentasjon
Grafikken er veldig fargerik og har et tegneserieaktig utrykk som passer spillet veldig godt. På begynnelsen kan grafikken virke litt ensformig, men etter hvert vil du oppdage mange nye, spennende områder. Musikken består av nye mikser av gamle kjenninger samt noen nye sanger, og er veldig stemningsfull og fin. Lydeffektene er til tider litt simple, men får gjort jobben sin.

Som med alle de andre Mario-spillene på GBA følger også det gamle Mario Bros. spillet med, som først og fremst egner seg til flerspill. Det er absolutt ikke noen dårlig bonus, men de fleste som har GBA har vel etter vært fått skaffet seg ett av de mange Mario-spillene uansett. Et helt nytt flerspiller-spill hadde ikke vært å forakte, men hvem kan vel klage når hovedspillet er så godt som det er i Mario & Luigi: Superstar Saga.

Mario & Luigi: Superstar Saga har blitt et flott spill i ekte Nintendo-stil. Selv om spillet bærer Mario-navnet er det viktig å vite at dette ikke er et plattformspill, men et forfriskende rollespill blandet med noen plattformelementer. Resultatet er et utrolig sjarmerende, morsomt og avhengighetsskapende spill som er et av de beste vi har sett på GBA. Med sin fantastiske spillbarhet, oppfinnsomhet og herlige humor bør dette spillet være i samlingen til enhver GBA-eier.