Mass Effect 2 utvides til sommeren

Fokus på historien

Avslører mer innhold til det populære action-rollespillet.

LONDON (Gamer.no): Bioware har kunngjort nok en nedlastbar utvidelsespakke til sitt kritikerroste sci-fi-spill, Mass Effect 2. Vi møtte spillets designsjef Casey Hudson, og skal vi tro ham rett har vi mye godt i vente:

– Mass Effect-universet er et organisk nettverk av interessante og spennende historier. Vi er hele tiden opptatt å ekspandere opplevelsen, og denne siste utvidelsen, «Overlord», representerer nettopp hva vi ønsker å gjøre med universet fremover.

– Vektlegger historien

Sjefsdesigner Casey Hudson har overoppsynet for Mass Effect 2.
Sjefsdesigner Casey Hudson har overoppsynet for Mass Effect 2.

I likhet med utvidelsen «Kasumi – Stolen Memory» som kom i begynnelsen av april, vil også denne utvidelsen koste penger, nærmere bestemt 560 Microsoft-poeng. Den nye pakken byr imidlertid ikke på flere figurer som Kommandør Shephard kan innlemme i ensemblet sitt:

– Vi utvidet figurgalleriet til 12 individer med «Zaeed», som var tilgjengelig ved lansering, og sist nå «Kasumi». I «Overlord» ønsket vi å fokusere på historie. Så i stedet for å bruke mye tid på å etablere nok en personlighet Shephard må forholde seg til, vektlegger vi her noe med litt mer narrativt driv.

«Overlord» er bare første del av det Hudson litt slepphendt beskriver som utvidelser med episodisk struktur. Pakken byr på seks nye «achievements», omtrent to og en halv times spilletid, og plasserer Shephard og hans følgesvenner på en øde romstasjon.

Den syntetisk rasen Geth har alltid vært en av hovedantagonistene i Mass Effect-universet, men i dette sideoppdraget får du se en litt annen side ved dem. En Geth-leder, muligens den titulerte Overlord, har slått seg sammen med overnevnte romstasjons kunstige intelligens. Sammen har de hacket seg inn på ei gruppe av Geth-fotsoldater, og skapt noe som bare kan beskrives som mutant-Geths. I deres kjølevann ligger et hav av lik, alle med sin egen historie å fortelle gjennom posthume lydopptak.

Hal møter Ghost in the Shell og Zombier? Utvidelsen disker opp med litt klassisk romskrekk og detektivarbeid i Kubrick-lik stemning.

– Om inspirasjonskilden har vært 2001: En Romodyssé? Meget mulig, humrer Hudson.

Velsignet være alle former for intelligens – selv den kunstige.
Velsignet være alle former for intelligens – selv den kunstige.

– Vi tenker på disse utvidelsene som muligheter for å lage flere forskjellige sci-fi-scenarioer, lik en episode Star Trek for eksempel, som foregår parallelt med hovedhistorien i Mass Effect 2. For Mass Effect 3 forespeiler vi oss en produksjonstid på omtrent det samme som mellom Mass Effect 1 og 2, og strategien bak disse episodene er ment å holde publikums interesse for Mass Effect-universet ved like, legger han til.

Påvirker hendelsene i Mass Effect 3

Hudson avslører at «Overlord» vil etterfølges av minst to episoder til før årets slutt. Alt det nedlastbare innholdet vil også ha innvirkning på Kommandør Shepard hvis du velger å overføre spillagringene dine fra Mass Effect 2 til Mass Effect 3:

– De vil ha innvirkning på historien i Mass Effect 3, ja, men jeg kan ikke rent detaljmessig beskrive hvordan. Det som er bra med disse episodene er at de lar oss utnytte den teknologien vi har videreutviklet siden Mass Effect 2 ble sluppet. Spillere kommer til å kunne se dette først og fremst gjennom et aldri så lite visuelt løft til omgivelsene, bedyrer Hudson.

Med «Overlord» prøver også Bioware å forbedre nivådesignet, både i form av litt mer logisk oppbygning – som sender spilleren av gårde i den retninga han eller hun skal, uten eksplisitt å peke ut veien for dem – og mer interaksjon med miljøene. I den delen av utvidelsen jeg testet skulle Shephard og kompani komme seg over et basseng ved å flytte tre flytebrygger på en puslespillaktig måte. Sekvenser med Hammerhead-fartøyet dukker også opp underveis.

Mysteriet rundt denne Geth'en er det din oppgave å løse.
Mysteriet rundt denne Geth'en er det din oppgave å løse.

– Vi lærer mens vi holder på, ikke sant? Vi kan alltid lage bedre nivåer. Med disse utvidelsene utvikler vi hele tiden måten vi lager brett på i Mass Effect 2, og målet er jo at de alltid skal bli bedre og mer minneverdige. Vi er ikke ute etter å melke ei ku, og derfor gjør vi ikke dette halvveis. Bioware gjør aldri noe halvveis, slår Hudson fast.

Lanseringsdato for utvidelsespakken «Overlord» er ikke bestemt, men vil mest sannsynligvis være tilgjengelig for nedlasting før E3-messen går av stabelen i midten av juni. Forstår vi Casey Hudson og Bioware rett har de nemlig mer å avsløre da.

Lanseringsdato for utvidelsespakken «Overlord» er ikke helt bestemt, men vil i følge Hudson være tilgjengelig for nedlasting før E3-messen går av stabelen i midten av juni. Og forstår vi Bioware rett har de flere utvidelsesplaner å avsløre på den store spillmessen.

– Jeg kan ikke si noe nå, men jeg lover at fansen kommer til å bli fornøyd, frister Hudson med et lurt smil.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen