Medieval: Total War

Mange av dere har sikkert spilt Shogun: Total War. Dette kritikerroste spillet fra 2000 hvor du kjemper for kontroll i 1500-tallets Japan. Nå er oppfølgeren Medieval: Total War her, og settingen er nå middelalderens Europa. En tid preget av krig og usikkerhet, men også stor teknologisk utvikling, og hvor religion var en viktig del av hverdagen.

Multiplayer
Multiplayer i Medieval: Total War skuffer litt. Her har det ikke skjedd så stor utvikling siden Shogun. Det er fortsatt bare kampene man kan kjempe, den tur baserte delen av spillet eksisterer ikke i multiplayer. For de som likte multiplayer i Shogun kommer helt sikkert til å elske dette. Her kan du spille med opptill 8 personer mot hverandre, noe som helt sikkert gjør dette rasende festlig på LAN med noen kompiser. I Medieval: Total War har hvert land egne spesial-soldater som bare kan bygges av det landet. I tilegg er det stor forskjell på hva du kan bygge, både av bygninger og menn, ettersom hvilken religion landet tilhører og selvfølgelig hvilke bygninger du har reist i området. De forskjellige områdene i et land har som oftest en type soldat som de lager bedre enn andre siden det historisk sett har vært trent mange gode soldater av den typer der. Norge trener for eksempel ekstra gode vikinger, mens Marokko lager ekstra gode ørken bueskytere.

Medieval: Total War er et meget godt spill som alle som liker strategispill bør ha i hyllen sin. Dette er sammen med Warcraft III et strategispill som alle bør prøve. Grafikken og lydeffektene er kanskje ikke de beste, men i et spill så dypt og engasjerende som dette har det ikke så mye å si. Medieval: Total War er det typen spill som du bare skal spille i ti minutter til, også finner du deg selv foran pc-en klokka 3 på en Søndag kveld. Og når du har klart å erobre hele Europa med et folkeslag, så er det ikke lenge til du sitter foran PC-en igjen og har begynt på et nytt spill med et annet folkeslag.