Menneske mot maskin i Binary Domain

Det neste spillet fra skaperen av Yakuza er avduket.

For få dager siden dukket det opp tidlig informasjon om det neste spillet fra hovedmannen bak den kritikerroste Yakuza-serien, Toshihiro Nagoshi. I dag har Sega kommet med en offisiell kunngjøring av spillet.

Det går hardt for seg i fremtiden.

Spillet heter Binary Domain, og er et lagbasert skytespill som finner sted i en fremtidsversjon av den japanske hovedstaden Tokyo. Roboter har invadert byen, og du er en av medlemmene i en internasjonal fredsbevarende styrke som må kjempe seg gjennom restene av den tidligere millionbyen.

Underveis dukker det opp problematiske spørsmål om hva dere driver med og hvem fienden egentlig er. Blir robotene mer og mer menneskelige, eller blir menneskene mer og mer som maskiner?

– Det jeg ønsket å skape denne gangen var en dramatisk og energirik science-fiction-skyter. Når du hører science-fiction tenker du kanskje på kalde, kliniske miljøer, men med Binary Domain ønsket jeg å kombinere dette med et dypt menneskelig drama, sier Toshihiro Nagoshi i en pressemelding.

Lysende, røde øyne er et tegn på ondskap.

Han forklarer videre:

– Nøkkelordet for prosjektet er «liv». Jeg ønsket å lage noe som vil bli akseptert både av det japanske og vestlige markedet, og dette grunnleggende temaet er noe alle kjenner, men som det kan være vanskelig å få full oversikt over.

En av måtene utviklerne utforsker temaet på er ved hjelp av spillets kunstige intelligens, som beskrives som nyskapende. Sega går ikke i detalj, men hevder at den avanserte kunstige intelligensen skal gjøre slagmarken svært involverende, og at spillerne må planlegge bevegelsene sine nøye for å komme seg levende gjennom de farlige miljøene.

Spillet, som utvikles av Segas japanske studio, kommer til Xbox 360 og PS3. Det har ikke fått noen utgivelsesdato enda.

Siste fra forsiden