Mental velvære med Wii?

Slapp av

Nintendo-sjef Iwata forklarer hva de planlegger med Vitality Sensor.

Årets E3 kom med en rekke store og små kunngjøringer, og blant de underligste var det nyeste tilbehøret til Nintendos populære konsoll. Wii har allerede utmerket seg med en rekke mer eller mindre brukbare dingser, men Vitality Sensor var en av de mer forvirrende.

Vitality Sensor er en liten boks som kobles opp til Wii-kontrollen. Deretter kan du plassere fingeren din i boksen for at kontrollen skal sende hjerterytmen din til konsollen. Nøyaktig hva Nintendo vil med dette er litt uklart, men på et møte for oppsummering av årets første finanskvartal prøve Nintendo-sjef Satoru Iwata å definere konseptet litt bedre:

– Wii Vitality Sensor er den type produkt hvor vi har vanskeligheter med å forklare konseptet bak. Mesteparten av E3-publikumet spurte «hva i alle dager skal Nintendo med en enkel pulsteller?». Menneskets pulsslag gir ikke bare informasjon om hvor ofte et hjerte slår i minuttet, men også om nervene.

Kan dette bli en suksess?

Iwata påpeker at i tradisjonelle spill blir man opprømt og spent, og i denne tradisjonen kan Vitality Sensor for eksempel brukes til å måle hvor anspent og redd du er i et skrekkspill. Ikke overraskende er det første målet Nintendo har med den nye dingsen noe litt mindre tradisjonelt:

– Det vi jobber med er et spill som hjelper med beriking av brukerens liv gjennom avslapping, stikk i strid med mer tradisjonelle spill. Folk som er opptatt hele tiden kjenner seg sikkert igjen i det følgende: du kommer hjem etter en lang dag, men selv om du er trøtt klarer du ikke å sove. Hva hvis du kunne visualisere hvordan du skulle bli kvitt stress og slappe av? Eller sjekke tilstanden din ved bare å stikke fingeren i en dings en gang om dagen?

Iwata snakker videre om å ikke være på bølgelengde med kroppen, og ute av stand til å vite hvor sliten du egentlig er. Ved å se hvordan kroppen din faktisk har det kan du følge med på hvor sliten du er fra dag til dag. Iwata forteller om interne tester hos Nintendo hvor deres arbeidere kunne måle at de lengtet mer og mer etter helga i løpet av uka.

Nøyaktig hvilken form det endelige produktet vil ha er fortsatt uklart. Noen slippdato er heller ikke klar, men Iwata håper å slippe Vitality Sensor og den første programvaren ikke så alt for sent i 2010.

Siste fra forsiden