Mer statsstøtte til norskutviklede spill

Årets første tilskudd

Norsk filminstitutt har delegert 3,1 millioner kroner til norske prosjekter.

Norsk filminstitutt har i flere år formidlet statlige tilskudd til Norges unge spillbransje og nå er årets første søknadsrunde for tilskudd ferdig. Seks spill har fått støtte, og totalt blir det sprøytet inn 3,1 millioner kroner.

Ifølge produksjonsrådgiver Kaja Hench Dyrlie hos Norsk filminstitutt har det vært flere søkere enn noen gang tidligere:

Skjermbilde fra Naval War

– Det var ny søkerrekord i denne runden. Tilfanget av gode prosjekter bare øker, og viser at regjeringens satsning på dataspill ser ut til å stimulere norske spillprodusenter.

En million gikk til Turbo Tape Games for utviklingen av Naval War: Arctic Circle. Dette er et strategispill i sanntid hvor handlingen er lagt til verdens nordlige havområder i år 2030. Russland utnytter indre uroligheter i NATO til å ekspandere og resultatet blir en omfattende krig i luft og på vannet. Spillet har tidligere fått 400 000 i tilskudd fra Norsk filminstitutt.

Sandnes Media får 850 000 for å arbeide med barnespillet Nøtteliten går til skolen til PC og Mac. Dette blir et lek og lær-spill myntet på barn i alderen tre til sju år, med forklarende fortellerstemmer. Sandnes Media har tidligere laget tegnefilmer basert på Alf Prøysens klassiske viser, og dette er første gang de forsøker seg på et Prøysen-spill.

600 000 gikk til Ravn Studio og deres actionspill Subterra: Bound som tidligere har mottatt 900 000 i støtte. Subterra skal hente inspirasjon fra klassiske 2D-skytespill, og målet er å kjempe deg gjennom underjordiske komplekser på jakt etter utgangen. Subterra skal ha 32 enspillerbrett og tolv brett for flerspilling, og vi loves en variert og fargerik spillverden. Spillet skal slippes på Playstation Network.

Også rytmespillet Umami fra Tumbleweed Interactive skal lanseres gjennom Playstation Network, og dette fikk 300 000 i tilskudd. Her trykker du på knapper i takt til musikk for å få figuren din til å utføre diverse handlinger. Konseptet beskrives som en blanding av Guitar Hero og Super Mario.

Cannonball Consulting stakk av med 250 000 til gåteløsningspillet Plonk! Spillet dreier seg om å få spillfiguren din fortest mulig gjennom en labyrint og ved å bruke så få bevegelser som mulig. Det er designet spesielt for Apples Iphone og Ipod Touch.

100 000 ble skjenket Mediacircus E og deres Inklings. Bortsett fra navnet og at det utvikles til Iphone vet vi ingenting om dette prosjektet som fortsatt er veldig tidlig i produksjonsfasen.

Diskutér artikkelen i forumet

Forsiden akkurat nå

Til toppen