Mer misnøye mot Sony

Utviklerne liker dårlig at Sony tar seg betalt i det skjulte for Playstation Network.

Sony har måtte tåle mye kritikk for deres hjertebarn, Playstation 3. Nylig nærmest forlangte utviklerne et priskutt, og nå får de atter kritikk for markedsmodellen av Playstation Network.

Det er kanskje ukjent for mange, men fra 1. oktober i fjor innførte Sony en betal-per-Gigabyte-ordning på Playstation Network. PSN er Sonys markedplass hvor man kan laste ned demoer, bakgrunner og mer, samt at man kan kjøpe diverse tilleggspakker og spill. I motsetning til Microsofts Xbox Live Marketplace, som koster cirka 500,- kr i året, er PSN gratis for brukerne. Derimot må de som ønsker å legge ut innehold på PSN betale for antall ganger innholdet deres er lastet ned - med andre ord potensielt en særdeles lukrativ markedsmodell for Sony.

Ulempen er naturligvis at dette begrenser i stor grad hvilke utviklere som har råd til å legge ut innhold på PSN, ergo ekskluderes mindre utgivere som ikke kan stille med PR-budsjett i millionklassen.

Videre går dette også ut over tilleggsinnhold til eksisterende og kommende spill på plattformen. Hvor man tidligere kun trengte å beregne lønnsomhet utifra kostnader fra produksjonen, må man nå regne inn både produksjon og nedlastingsavgiften. For desto flere ganger noe lastes ned, desto større blir regningen fra Sony. En kilde tv-kanalen MTV har snakket med uttalte at de "definitivt ville måtte revurdere hvordan de publiserer innehold for fremtiden".

Vi risikerer altså at det etterhvert blir særdeles tynt med både demoer, utvidelser og annet innhold til tjenesten.

Er dette den riktige måte å gjøre det på, eller ville du heller ha betalt for tjenesten? Si din mening i forumet.

(Kilde: examiner.com)

Siste fra forsiden