Anmeldelse

Metal Arms: Glitch in the System

Slik starter Metal Arms: Glitch in the System, og det er din oppgave å styre den lille oransje roboten rundt på planeten Iron Star. Der er det trøbbel i gjerde - et forskningseksperiment anført av Dr. Exavolt har (som i så mange andre spill) gått over alle støvler og skaft, med det resultat at laboratoriet er rasert og metallbiter av tidligere droider ligger strødd.

Fra deres hemmelige base i Droid Town må Glitch og de andre droidene derfor prøve å gjenvinne planeten sin fra de onde Mils-robotene som brøt ut fra laboratoriet. Heldigvis har Glitch både god spenst og et stort arsenal med våpen, noe som gjør jobben litt mer overkommelig. Spillet byr på over 30 store brett med varierte utfordringer, og selv om det i utgangspunktet er et 3. persons plattform/shoot-em-up-spill, er det ikke fritt for variasjoner i gameplayet. For eksempel skal du i noen oppdrag kjøre bil mens "hunden" Zobby sitter bak maskingeværet og plaffer løs på fiendene, eller det kan være at du inntar en gigantisk robot med helt andre egenskaper enn Glitch har selv.

Come get some
Våpnene fortjener et avsnitt for seg selv. I tillegg til standardvåpnene som "mining"-laseren (pistol), SPEW (maskingevær) og andre kjente og kjære shoot-em-up-våpen, byr også spillet på et par originale godsaker. Det mest innovative våpenet er kanskje "control tether", som gjør at Glitch kan kontrollere nesten hvilken som helst annet robot. Glitch har to sett med våpen; ett for hver hånd. Knapp X og B på kontrolleren er tilordnet hver sin hånd, og når du trykker på en av dem pauses spillet mens du kan gå gjennom våpenlista og velge. Våpnene avfyres med hver sin triggerknapp - ganske rett frem, med andre ord. Glitch kan også få tak i tilbehør til våpnene, som for eksempel et kikkertsikte som kan monteres på noen av våpnene, eller en sprettert som gjør at granater kan bli riktig så dødelige. Glitch har også mulighet til å sette seg bak spakene på en rekke kjøretøy, som kan være svært effektivt mot ulike typer motstand.

Ellers er styringen av Glitch nokså standard for de som har spilt Halo og andre lignende spill. Venstre stikke styrer forflytning og høyre stikke styrer siktet. Siktet blir rødt dersom sikteobjektet er en fiende, og spillet har også (valgfri) siktehjelp som gjør at en får litt slingringsmonn på hvor nøyaktig en må treffe (kjærkomment for en som er vant med mus og tastatur). En har også en actionknapp som brukes til å trykke på knapper, flippe switcher og lignende, og en knapp for å hoppe. I ekte plattformstil kan en hoppe en gang til i lufta for å komme ekstra langt. Det er også spredt en rekke "powerups" rundt på brettet, som gjør at en får bedre helse, løper raskere og så videre.

Mye humor
Sjarmen med Glitch er mye relatert til humoren i spillet. Roboter skriker av redsel og løper rundt når de blir truffet av Glitch sine dødelige blykuler. Kuttscenene mellom oppdragene er også ganske morsomme og gjør at en blir interessert i å følge historien. Morsomt er det også at en med de litt mer kraftige våpnene kan skyte av kroppsdeler på robotene - ikke noe er så tilfredsstillende som å løpe etter et par robotben uten overkropp for å sette dødsstøtet. Robotene er i det hele tatt veldig flott laget med god animasjon og spektakulære eksplosjoner - når det siste skuddet penetrerer brystplata på en robot, sprenger den i fillebiter så metallbitene spres for alle vinder.

Drepte roboter etterlater seg ofte en håndfull såkalte "washers", som er Iron Stars valuta. Ved å samle nok av disse kan Glitch oppgradere våpen, kjøpe nye eller handle ammunisjon. Dette gjøres fra svartebørshandlerne Shady og Mr. Pockets, som dukker opp i tide og utide rundt i spillet. De står som regel litt gjemt, så når en hører boomblasteren deres spille, er det best å se seg godt om.

Metal Arms: Glitch in the System Xbox Xbox

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 28. november 2003
  • Plattform: Xbox
  • Utvikler: Swingin' Ape Studios

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen