Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty er tidenes spill. I hvert fall hvis du skulle dømme det etter hypen og de ufattelig store forventingene. Hideo Kojima har nå endelig latt oss vanlige dødelige få fatt i en kopi av hans siste verk, og vi har i Gamer.no har selvsagt ikke latt muligheten til å knekke nakker gå oss forbi. Anmeldelsen inneholder ingen spoilere vedrørende handlingen.

Sinnsvake detaljer
Å løpe rett igjennom spillet er derimot absolutt ikke til å anbefale. Da går du glipp av mange godbiter. Skaper Hideo Kojima har nemlig puttet inn en sinnsvak mengde med morsomme ting du kan oppdage. Du kan få kjeft av sjefen din og jevnlig serveres du kinesiske ordtak. De mer ekstraordinære tingene får du mest utbytte av hvis du oppdager de selv, men hvis du vil ha noen tips må du gjerne sende meg en mail. Da skal jeg fortelle deg om forskjellige ting du bør prøve. Forresten, hvor mange videospill-figurer kan du få til å onanere?

Det generelle detaljnivået gjennom hele spillet er også vanvittig. Småting som at lyset justerer seg når du kommer inn i et nytt rom, eller de herlige væreffektene. Når du løper rundt på tankeren pisker regnet deg og dekket skinner av vannet. Pass deg forresten for å være for lenge ute i regnet, siden Snake kan bli forkjølet av det. Et nys på feil tidspunkt kan føre til at han blir oppdaget.

Hva går egentlig spillet ut på?
De fleste har nok en god ide om hvordan spillet fungerer, men for de som ikke har pløyd gjennom like mange sniktitter og omtaler som fansen skal jeg gi deg en kort innføring. I MGS2 tar du rollen som en topptrent mann jobbende for organisasjonen "Filantrophy" som er en del av FN periferien. Det som hovedsakelig skiller spillet fra andre actionspill er at du hovedmålet i dette spillet er å unngå å bli oppdaget. Du leker en form for gjemsel med døden til følge. Hvis du klarer er det beste å gå igjennom spillet uten å drepe noen, og uten og bli oppdaget. Dette er ekstremt vanskelig, og du må av og til benytte deg av mer hardhente metoder. Du får til og begynne med utdelt en bedøvelses pistol som du kan bruke.

Denne har en lyddemper og du blir derfor ikke oppdaget om du avfyrer den. Om du derimot begynner å skyte med en vanlig pistol uten lyddemper vil vakter sverme rundt deg i løpet av sekunder. Bedøvelsespistolen fungerer slik at hvis du treffer hjertet eller hode går fienden i dørken momentant. Treffer du derimot armen eller foten kan det ta ti sekunder eller mer før de svimer av. I de sekundene kan de rekke å tilkalle forsterkninger, og din situasjon vil ligne mer og mer på å stå med begge beina i en utedo. Spillet går derfor hovedsakelig ut på å snike seg rundt, gjemme seg, og generelt gjennomføre oppdraget uten å bli oppdaget.

Historien er en så integrert del av spillet at du til tider kan bli sittende i godt over en halvtime mens du ser på cut scenes. Kvaliteten på disse er så høy at de gjerne kunne vært en kinofilm, men lengden kan bli litt irriterende hvis du må pisse. En flott ting ved cut scenesene er at de blir rendret i sanntid, i samme motor som resten av spillet. Det blir derfor ikke noe brudd mellom grafikken og det som skjer i spillet og de fastsatte cut scenesene. Simpelthen genialt, og du kommer til å sitte måpende igjen gjentatte ganger.