Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty er tidenes spill. I hvert fall hvis du skulle dømme det etter hypen og de ufattelig store forventingene. Hideo Kojima har nå endelig latt oss vanlige dødelige få fatt i en kopi av hans siste verk, og vi har i Gamer.no har selvsagt ikke latt muligheten til å knekke nakker gå oss forbi. Anmeldelsen inneholder ingen spoilere vedrørende handlingen.

En skikkelse står på brua i pøsende regnvær. Regnfrakken tilslører konturene av et innbitt ansikt. Uten tydelig grunn begynner skikkelsen å løpe, kappen kastes av og han kaster seg ut for med dødsforakt. Dekket av en slags kamuflasje drakt flyr han ned mot det urolige vannet. Mannen er Solid Snake, vår alles spionfavoritt, mannen som gjør James Bond til å ligne på Jane Bond. Mannen over menn og karen med en SOCOM med lyddemper. Hva mer trenger egentlig en gamer på kjipe vinterkvelder?

Metal Gear Solid til Playstation står den dag i dag fortsatt frem som PSOnes kanskje viktigste tittel. Derfor er det ikke rart at det har bygd seg opp en viss hype rundt Metal Gir Solid 2: Sons of Liberty (heretter: MGS2). Forventningene som folk har til spillet nå rundt lansering kunne ingen likevel ha forutsett. Spillet er simpelthen årets konsollspill på forhånd. I så måte er en anmeldelse av spillet egentlig unødvendig, for alle som eier en Playstation2 kommer uansett til å kjøpe spillet. Det eneste jeg kan gjøre er å slutte meg til som en fanatisk fan og fortelle: Ran bestemor, slå ned en uteligger, gjør hva som helst for å få penger til dette spillet. DET ER VERDT DET!

Arvingen
Spillet åpner med en lang cut-scene verdig en actionfilm med et gigantbudsjett. Stilen ligger også svært nærme typiske Hollywood filmer av Bruckheimer typen. Det er en smule klisjefylt, men det rocker som pokker. Hollywood komponist Harry-Gregson Williams (han var med på å lage musikken til The Rock og han har laga mye annet kult) har også satt musikk til spillet. Etter vår våte introduksjon tar vi rollen som vår venn Solid Snake. Spillet starter der demoen som ble sluppet tidligere startet, på tankeren "Discovery". Mer sier jeg ikke, siden plottet er en så stor del av spillet. Nevnes skal også at i den europeiske versjonen av MGS2 må du svare på noen spørsmål vedrørende om du har spilt Metal Gear Solid og hvorvidt du liker action. Ut i fra dette begynner du på forskjellige steder i spillet og motstanden du får reguleres også.

Personlig vil jeg anbefale de fleste å si at de har spilt spillet før og at de ønsker så mye action som mulig. Dette selv om du aldri har tatt i Metal Gear Solid. Grunnen til at jeg sier dette er at du da vil spille igjennom den versjonen som ble sluppet i USA. Dette er den "skikkelige" versjonen, og hvis du sitter fast er det også lettest å finne hjelp til denne versjonen. At den er den morsomte å spille gjør heller ikke noe. Folk som for første gang inntar rollen som Solid Snake bør heller ikke bekymre seg for et grusomt vanskelig spill. Å løpe igjennom på normal burde ikke by på nevneverdige problemer for den vanlige gamer.