Anmeldelse

Metroid Prime

Retro Studios, med sitt svært passende navn, har gjort det som mange mente var umulig. Metroid Prime er uten sidestykke en perfekt tolkning av de klassiske plattformspillene Metroid (1986), Metroid 2 (1991) og Super Metroid (1994) - alle utgitt på forskjellige Nintendo-konsoller. Dette er kanskje det eneste problemet med Metroid Prime, da en hel verden av PC-, PlayStation 2, og Xbox-brukere ikke vil få føle den nytelsen det er å sette seg ned med dette kvalitetspillet. For Nintendo er dette så positivt som det kan få blitt, da Metroid Prime er den perfekte unnskyldningen for hvem som helst å kjøpe en GameCube. En innledning er aldri en konklusjon, men en kan like godt gjøre det helt klart med engang: Skal du kun kjøpe ett spill til kuben i år, ville det vært kriminelt å ikke gi Metroid Prime en seriøs tanke.

Rompiratene skaper problemer - igjen
Før vi begynner er det kanskje på sin plass å introdusere de uinnvidde for serien. Ved første øyenkast kan historien og settingen til Metroid-spillene virke fryktelig banal, med typiske elementer slik som rompirater og en fryktløs dusørjeger som ønsker å utslette dem. Selv om serien ble utviklet i en tid da historier og dypde kanskje ikke var spillenes beste egenskaper, må en være helt ærlig å si at dette er ganske typisk sci-fi. Likevel, serien har kommet langt, og Retro Studios har tilpasset seg den standarden vi forventer i dag. Du spiller den kvinnelige dusørjegeren Samus Aran, bekledd i en særdeles futuristisk drakt som ble skapt av den mystiske Chozo-rasen hvilke Samus vokste opp blant. Denne drakten er med på å gjøre Samus til en drapsmaskin, som kan tilpasse seg hvilket som helst miljø og utføre sine oppdrag med kirurgisk presisjon.

Rompiratene er igjen på pletten med lumske planer, og det ser nå ut til at de ligger og lurer på planeten Tallon IV med sine skyggefulle bedrifter. Samus griper igjen til sverdet, eller bedre sagt kraftkanonen som allerede er en del av drakten hennes, og har bestemt seg for å sette en stopper for rompiratene en gang for alle. Nå har det seg slik at Tallon IV har tidligere vært bebodd av Chozo-rasen, men som en tid tilbake måtte flykte etter at en meteor traff, og begynte å suge ut all livskraften fra planeten. Denne energien som meteoren utgir er det som driver rompiratene til å oppholde seg her, og den har potensiale til å gjøre rompiratene litt for mektige enn universet har godt av. Etter å ha ødelagt rompiratenes romstasjon i spillets første del, noe som kan anses som en slags tutorial, bærer det ned på planetens overflate hvor eksotiske elementer lurer overalt - til Samus fordel og fortvilelse.

Dette lille oppholdet på romstasjonen er altså det som introduserer deg til spillets kontrollsystemer og generelle funksjoner. Nå skal det likevel være sagt at en av Metroid Primes sterkeste sider er å hele tiden introdusere nytt innhold og nye funksjoner under ditt strabasiøse eventyr, og derfor er det kun det grunnleggende du lærer her. Mange tror nok at Metroid Prime er et førsteperson-skytespill, men dette er faktisk helt feil. Spillet er i bestefall en undersjanger av dette, og fokuserer heller på oppgaveløsning og utforsking, enn å blåse fiender til månen. Kontrollene kan i begynnelsen virke litt ulogiske, men dette inntrykket forandrer seg, og etter hvert oppdager en faktisk hvor genialt systemet er.

Det stiller seg i sterk kontrast med typiske skytespill, og gir deg blant annet muligheten til å låse deg fast til fiendene. Du beveger deg frem og tilbake med høyrestikka, og snur deg til høyre og venstre med samme. Ønsker du å strafe, noe som er typisk for skytespill, må du først låse deg fast til et mål med venstre avtrekker, for deretter å bevege deg mot venstre eller høyre. Dette er spesielt nyttig når du slåss mot såkalte bosser, altså spesielle monstre som du bare møter et par gang gjennom hele spillet. Utover dette kan Samus hoppe ved hjelp av B-knappen, og senere i spillet vil du også få tilgang til en hoppe-modifikasjon som lar deg hoppe høyere og lengre. Du skyter ved hjelp av A-knappen, og når du har fått tilgang til flere forskjellige våpen kan du bytte mellom disse ved hjelp av C-stikka. Samus kan som kjent også forvandle seg til forskjellige baller, og dette gjøres ved å bruke X-knappen. Etter som Samus har på seg en heldekkende drakt, og egentlig ikke burde være så bevegelig, har du også visse restriksjoner på å bevege hodet. For å se opp eller ned må du holde inn høre avtrekker. Men dette er en sakte prosess, og er et perfekt tiltak på å simulere Samus drakt - men slett ikke det eneste.

Metroid Prime GC GC

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. mars 2003
  • Plattform: Nintendo GameCube
  • Utgiver: Nintendo
  • Utvikler: Retro Studios

Forsiden akkurat nå

Til toppen