Anmeldelse

MicroMachines

Hver har sine kjøretøyer og hver sine baner som alle passer med temaet til figuren. Det har tidligere kommet MM-spill til Gameboy, Gameboy Color, SNES, Sega Genesis, Nintendo 64, PlayStation og PC. Hvilke av spillene som er best kommer vel an på hva du liker. Stemningen fra de gamle spillene, eller grafikken fra de litt nyere. Noen av oss med noen år på baken vil kanskje bli nostalgiske og synes at gode gamle spill er best, mens de litt yngre og nyere spillerne fort kan forelske seg i denne nye versjonen. En ting er i alle fall sikkert, MM er kommet for å bli!

Mange muligheter
Vel inne på hovedmenyen får du flere valgmuligheter:

  • Race gir deg muligheten til å kjøre "Quick Start" med en tilfeldig bane og motstandere. "Championship" med forskjellige ligaer hvor du kan vinne trofeer. "Single Race" på hvilken som helst av banene i spillet, eller "Time Trial" som er "Single Race" på tid.
  • MicroMachines lar deg spille 1-4 spillere i "Championship"- eller "Single Race"-modus. Forskjellen her er at du får poeng for å kjøre ut av skjermen. Den som først tar alle poengene vinner banen.
  • Micro GP legger til "check points" på "Single Race" og "Time Trial"-banene.
  • Bomb Tag er en slags sisten-lek hvor 1-4 spillere kan kjøre mot hverandre i en arena.
  • Training gir deg muligheten til å øve deg med de forskjellige kjøretøyene uten noe tidspress eller motstandere.

Sistnevnte var egentlig veldig dårlig da det lett kunne vært gjort mye mer ut av denne treningen, slik som f.eks. i MicroMachines 3 på PlayStation. Der må du nemlig gjennom en streng kjøreskole, mens du her bare trenger å kjøre tre runder helt alene uten tid på en svært enkel bane. "Bomb Tag" kunne vært veldig morsomt, men her blir det dessverre bare rot grunnet kamera som konstant roter rundt og ikke minst det faktum at skjermen er delt opp i fire små deler. Til og med når du bare spiller "alene" med tre andre maskinstyrte biler. Du ser de tre andre bilene i hver sin rute av skjermen, akkurat som om en kamerat har sittet ved siden av deg og spilt. Dette ødelegger, ettersom du fortsatt sitter alene i rommet og bare har en fjerdedel av skjermen til å se på. Veldig plagsomt! Tilbake til hva selve "Bomb Tag" går ut på. Det er, som allerede nevnt, fire biler i en arena og en klokke som tikker ned midt på skjermen. En av bilene starter med bomben og må "ta" på noen andre for å gi bomben videre. Den som har bomben når tiden går ut mister ett liv og det hele begynner om igjen. Når en bil har mistet alle livene sine blir den tatt ut av spillet og slik fortsetter det til det bare er igjen, nemlig vinneren.

Du velger en av åtte karakterer til å spille med. Alle har sine egne versjoner av alle kjøretøyene; bil, båt, motorsykkel, off-road, racing, osv. Hver person kommer med sin egen personlighet og spesielle evner. Karakterene er i tillegg delt i to og to i fire grupper. Fra begynner til ekspert. Det vil si, om du velger å slå på denne funksjonen har de forskjellige karakterene forskjellige egenskaper. Dette er med på å skape personligheten til karakterene og i tillegg kan det gjøre spillet vanskeligere eller lettere, alt ettersom.

Dynamisk omgivelse
"Championship"-modus er den skikkelig konkurransen og det er også her du kan låse opp nye biler eller andre hemmeligheter som ellers er utilgjengelig i spillet. Spiller du på enkleste nivå (det er tre totalt), skal det ikke være noen sak å komme gjennom spillet. Utfordringen blir straks større på nivå tre hvor du virkelig må kjøre perfekt og i tillegg ha en god del flaks for å kunne vinne. Noen av banene kan være veldig forvirrende til tider, men store piler på bakken gjør at du lett ser hvor veien går. Problemet er bare å få bilen dit. Spesielt godt merkes dette når du kjører f.eks. båt eller motorsykkel. Begge disse lett kan skli langt utenfor sporet, uten at du kan gjøre så veldig mye med det. Hva er MM uten muligheten til å knuse motstanderne dine til grus med raketter, miner, store steikepanner, en sky med kald luft som fryser ned stakkaren til en isbit eller kanskje en boksehanske? Joda, alle tingene er her og flere til.

Det er i tillegg svært mange ting i omgivelsene dine som kan brukes på samme måte. Rotter, frosker, føtter som kan trampe på deg, dammer, syre, en grill og alt mulig annet rart som kan ødelegge en microbil. Spillet er blitt mindre stivt og du kan kjøre på kanten av ting, så lenge du holder farten oppe. Dette åpner også for muligheten til å sette deg fast forskjellige steder, noe som kan irritere veldig siden du da taper løpet, nesten garantert! Bilen kan også bli skubbet rundt og generelt herjet med av miljøet. Vann som renner ut av en hageslange, gress og andre planter, løv som blåser rundt og slike ting. Alt dette er med på å gi spillet et dynamisk preg som jeg ikke har sett i denne typen spill før. Da igjen, hvor mange lignende spill er det? Du har MicroMachines-serien og leketøyspillet Revolt, hvor sistnevnte ikke helt kan sammenlignes siden det dreier seg utelukket om kappkjøring fra A til B.

MicroMachines PS2 PS2

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 8. november 2002
  • Plattform: PlayStation 2
  • Utvikler: Sheffield House

Forsiden akkurat nå

Til toppen