Microsoft beklager «rasistisk» julehilsen

E-post ble tolket i verste mening.

Skjermbilde av e-posten, Kotaku

Microsoft så seg nødt til å beklage en utsendt PR-e-post tirsdag. Selskapet hadde sendt ut en promo-julehilsen med Dead Rising 4 som tema, men tenkte kanskje ikke så nøye over hvordan alt kunne tolkes.

I emnefeltet sto det bare «NNNNGGGHHHAAAA», noe de fleste sikkert vil se på som et slags zombie-brøl. Ifølge Xboxs Larry Hryb var det likevel en del folk som oppfattet det litt annerledes.

Vel å merke vet vi ikke hvor mange som reagerte, eller akkurat hva reaksjonen deres var. Det var uansett nok til å få Microsoft til å tenke seg om to ganger.

Støtende markedsføring

Microsoft er ikke de enste som har måttet beklage markedsføring i det siste. Da EA promoterte Battlefield 1 rundt månedsskiftet, fikk de skarp kritikk for en av kampanjene. En av meldingene inneholdt en animert GIF-fil av en soldat som ble brent til døde av en flammekaster med den tilhørende teksten «When you're too hot for the club», noe som ble oppfattet som smakløs glorifisering.

Vi hadde troen på Dead Rising 4 da vi så spillet sist »

Siste fra forsiden