Microsoft Flight Simulator 2002

For andre gang i år har Microsoft kommet med en utgivelse som kanskje ikke engang kan kalles et spill. Simulatoren har eksistert i 20 år nå, og utnytter fortsatt maksimalt av hva PC-teknologien kan gi. Det er over 2 år siden forrige oppdatering, men Microsoft ser ut til å ha brukt tiden flittig og laget tidenes flysimulator.

Ny kameravinkel
En litt artig innslag nå er muligheten for å bli dyttet bakover ut av gaten. Ettersom fly ikke har for vane å kunne rygge er jo dette ganske kjekt. Ved å trykke Shift-P kan du sakte men sikkert bli dyttet ut av gaten helt til du trykker inn Shift-P igjen. Ingen kjempe sak, men bare en av de mange små finessene de har lagt til i spillet. For de som ikke ønsker å starte flyturen uten for gaten hver gang, er det nå mulig å velge å starte fra hangar, gate eller flystripa.

Det har kommet en ny kameravinkel inne fra cockpiten. I tillegg til det sedvanlige flate bitmap kontrollpanelet har de nå rendret alle knapper og grafikk i 3D. Dette gjør at du kan bevege deg i cockpiten som om du faktisk satt der å så rundt deg. Og lyset på kontroll panelet vil forandre seg ettersom i hvilken vinkel lyset fra sola kommer.

Tok en liten flytur i Alaska, hvor det ikke akkurat er kjent for å være spesielt varmt. I rundt 4000 fot kunne en tydelig se den kalde vinden blåse mot vingene og lage to hvite striper flere kilometer bak passasjerflyet. En virkelig pen effekt å se på. Det er til og med refleksjon fra bakken på den blanke undersiden av flyet.

Spektakulære naturopplevelser
De visuelle forskjellene mellom denne versjonen og forgjengerne er helt åpenbare når vi passerer ubebodde områder, hvor utviklerne utvilsomt har brukt mye tid på å forsikre om at det ikke er milevis med endeløse grønne sletter. På de fleste steder vil spillet automatisk generere terreng, teksturer og vegetasjon slik at det er i overensstemmelse med den virkelige verden. Kontor bygninger, fabrikker, hjem, gårder og trær glir pent inn i horisonten og fyller opp området og gir det en enestående dybde og følelse av virkelighet. De store geografiske elementene som de sveitsiske alper, Grand Canyon og landemerker som Mount Rushmore er spektakulære å se på.

Det er faktisk multiplayer på dette spillet, tro det eller ei. Hva skal man med multiplayer på et slikt spill egentlig? Jeg installerte MSN Gaming Zone for å se om det var noen muligheter der. Det var en haug med folk som satt der å ventet på å få spille, men etter å ha valgt et par rom og ventet i 20 minutter til sammen ble jeg lei, og klarte dessverre aldri å komme igang der. Det er også mulighet for å bruke TCP/IP eller IPX, men jeg fikk ikke testet noen av disse mulighetene.

Flight Simulator serien har vært på markedet i utrolige 20 år nå, det en hel del om størrelsen på disse utgivelsene. 2002 utgaven lever absolutt opp til forventningene. Microsoft har med Flight Simulator 2002 levert den mest komplette fly opplevelsen som PC verden noen gang har sett. Spillet er en nødvendighet for alle kontorstol piloter. I dette spillet er det kun skyene som setter grenser, og med så mange forbedringer er det vanskelig å tenke seg hva som blir det neste. Enten du er en skeptisk nykommer, eller herdet fanatiker av desktop flyving, er dette flysimulatoren du har ventet på.