Anmeldelse

Microsoft Wireless Racing Wheel

Da Forza Motorsport gav oss hakeslipp på forrige generasjons Xbox var det likevel noe som manglet. En hake som gjorde at Microsoft aldri kunne simulere racing i samme detalj som Sony. Problemet var ikke at spillet ikke kunne måle seg med Gran Turismo 4, men at Xbox ikke hadde et eneste godt ratt å skilte med. Faktisk hadde den sorte konsollen ikke engang støtte for skikkelig krafttilbakemelding.

Som en følge av dette disket Logitech opp med middelmådige ratt til Xbox, mens PlayStation 2 fikk godsakene. Det ville selvsagt vært flaut om Gran Turismo nok en gang skulle ta innersvingen på Forza takket være konsollmessige svakheter, så nå er Microsoft ute etter å bevise hva Xbox 360 har å by på.

Endelig Force Feedback

Heldigvis skjuler det seg skikkelig Force Feedback under panseret på Microsoft Wireless Racing Wheel. Som navnet tilsier er det dessuten trådløst. I alle fall delvis. Pedalsettet er koblet til rattbasen med en kabel, og for å få krafttilbakemelding må rattet kobles til en stikkontakt. Rattet fungerer også uten denne tilkoblingen, men da uten kraft i motstandsmotorene. Det innebærer selvsagt at effektene uteblir, men også at rattet ikke sentrerer seg selv.

Når strømforsyningen ikke er koblet til drives rattet av to AA-batterier. Disse sitter i en beholder av samme type som de vanlige kontrollerne, men skjult under et deksel på siden av rattbasen. Dersom du velger å bruke en batteripakke vil denne lades opp når strømforsyningen er koblet til. I grunn en ganske fleksibel og grei løsning.

Svært mange av rattene på markedet er preget av billige løsninger, på tross av relativt stiv pris. Når en betaler en liten seddelbunke for et ratt bør en kunne forvente kvalitet, noe Microsoft ser ut til å ha forstått. Det er kanskje ikke direkte eksklusivt, men materialvalg og design gir en solid kvalitetsfølelse.

Kvalitetsplastikk

Både ratt og pedaler er i hovedsak produsert av solid og veltilpasset hardplast. Det betyr minimalt med skrangling, presise knapper og en fast og god følelse. Selve rattgrepet er trukket med god og myk gummi for økt feste. De fleste knappene på rattet er som snytt ut av nesa til den originale kontrolleren. I sentrum finner vi den kjente systemknappen, sammen med start og tilbake. Til venstre sitter det digitale styrekrysset, mens de fire frontknappene er plassert til høyre. Hodetelefonene kobles til nede til høyre på basen. To girhendler sitter bak rattet. Disse er funksjonelle og godt plassert, men det hadde gjort seg med metall i stedet for plastikk. De gir heller ikke like veldefinert respons som hendlene på Logitech-ratt i samme prisklasse.

PC-spillere sitter nesten alltid ved et bord, og følgelig er bordfeste det eneste av betydning. Med et trådløst konsollratt stiller det seg litt annerledes. De brukes kanskje i lenestolen, og hva er vel poenget med et trådløst ratt om det må monteres fast? Microsoft byr her på en meget lekker løsning. Selve rattbasen har en bred og gummidekt underside som ligger godt på fanget. Ytterkantene er bøyd ned, slik at de får støtte på yttersidene av lårene (i alle fall om du har lår av amerikansk dimensjon). Når rattet dessuten er relativt tungt, ligger det overraskende stødig.

Praktisk bordfeste

Selvfølgelig sitter det ikke helt støpt fast, da må det sterkere lut til, eller rettere sagt et bordfeste. Dette er ganske enkelt en U-formet anordning med en kraftig skrue. Også denne virker solid og gjennomarbeidet. Etter at bordfestet er strammet til kan rattet raskt festes ved hjelp av en hurtigkobling. Det klikkes på plass i festet med et grep, og fjernes igjen ved å dra i en utløserspak. Ulempen er at dette rattfestet har litt uvanlige skrufester, slik at det kan bli vanskelig å feste det til enkelte racingstoler.

Pedalene og pedalbasen er, som det meste annet, også produsert i hardplast. Gasspedalen er større enn bremsepedalen, og har lenger vandring for ekstra presisjon. Det er imidlertid ingen tydelig forskjell i motstanden på de to pedalene. Vanligvis er bremsepedalen tyngre enn gasspedalen, for bedre å simulere følelsen fra en vanlig bil. På undersiden av pedalbasen sitter det fire gummiknotter. Disse har fått i oppgave å suge seg fast til gulvet. De gjør dessverre bare en middelmådig jobb. Pedalbasen er imidlertid formet slik at en bøyle går bak helene, så du holder det hele tiden fast med føttene.

Til hvilket spill?

Rattets største problem er Forza Motorsport 2, eller snarere mangelen på Forza Motorsport 2. Det er rett og slett ikke noe spill tilgjengelig til Xbox 360 som virkelig rettferdiggjør innkjøp av ratt per i dag. Rattet kommer sammen med en Force Feedback-versjon av Project Gotham Racing 3, et knakende godt spill, men det er ganske åpenbart at det ble utviklet med den vanlige kontrolleren i tankene. Spesielt blir de raskere bilene alt for vinglete, og en får ikke dratt nytte av den økte presisjonen et ratt kan tilby.

Force Feedback-effektene får vi likevel en smak på, og disse gjør en god jobb, og uten et øredøvende bråk. Likevel skulle vi ønske at motorene var en smule kraftigere. Mest glede av rattet fikk vi faktisk ved å mate Xbox 360-en med forrigegenerasjonsspillet Forza. Her er det ingen Force Feedback å spore, men til gjengjeld tillater fysikkmotoren og kontrolloppsettet en langt mer troverdig opplevelse. Styringen er presis, og pedalene lar deg kontrollere gass og brems i detalj gjennom svingene. Dette lover godt med tanke på Forza 2.

Konklusjon

Microsoft Wireless Racing Wheel er preget av solide, praktiske og elegante løsninger. Det mer eller mindre trådløse designet gjør det enkelt å flytte, og den trådløse overføringen vi kjenner fra de ordinære kontrollerne fungerer smertefritt også her. Det gledeligste er likevel å konstantere at skikkelig krafttilbakemelding er på plass. Ikke bare fordi det gjør rattet til et godt kjøp, men også fordi vi kan håpe på enda heftigere saker fra tredjeparter. For på tross av mange lovord er det ingen tvil om at det finnes enda heftigere ratt på markedet, bare ikke til noen Microsoft-konsoll. Microsoft Wireless Racing Wheel er et behagelig ratt av god design, spørsmålet er om du egentlig har bruk for et Xbox 360-ratt før det kommer flere spill som drar nytte av det.

Microsoft Wireless Racing Wheel   Les mer »

Kommentarer (39)

Forsiden akkurat nå

Til toppen