Intervju

Microsofts visjoner om Xbox 360

Sammen med en liten håndfull andre journalister var vi så heldige at vi fikk et eksklusivt intervju med Chris Lewis, visepresident for Microsoft sin europeiske hjemmeunderholdningsavdeling. Tiden var knapp, spørsmålene var mange og det meste har vi hørt før, men noe fikk vi da ut av ham på et bakrom på Games Convention i Leipzig.

Dere har sagt at Xbox 360 skal slippes i alle de tre viktigste regionene før jul. Tror du fortsatt det er mulig?

- Ja, absolutt, den vil komme samtidig i butikkene i Nord-Amerika, Europa og Japan. Det viser hvor viktig vi mener Europa er som et lanseringsområde. Vi har forstått hvor viktig det er å gjøre ting riktig i Europa. Jeg føler meg veldig sikker på at konsollen vil være i butikkene før jul, som planlagt.

Chris Lewis, visepresident i MS HED

Hvordan skal dere få flere kvinnelige brukere?

- I følge seneste statistikk har vi 29% kvinnelige brukere, men vi kunne selvsagt tenke oss flere. Det er ingen grunn til at den ikke burde være 50%.

Vil dere presse på HDTV selv i Europa hvor det er såpass lite utbredt?

- Ja, vi har tro på at det er viktig og at det snart vil bli mer vanlig. Og at den utviklingen vil skje langt mer eksplosivt enn mange tror. Snart vil TV-stasjoner begynne å sende i HDTV-format og så videre.

Gjør dere noe for å gjøre det enklere for tredjeparts utviklere å lage spill for neste generasjon Xbox?

- Verktøyene utviklerne har til rådighet er veldig enkle. De har et bredt lerret tilgjengelig og gode muligheter til å male akkurat det de vil. Vi tror at dette vil gjøre det enklere å skape innovative spill, og alle tilbakemeldinger vi får tyder på at utviklerne er meget fornøyd med den store friheten og de gode verktøyene.

PlayStation 2 er milevis foran Xbox når det gjelder ratt og lignende på grunn av skikkelig støtte for Force Feedback. Vil det bli mulig å produsere utstyr med Force Feedback til Xbox 360?

- Kan ikke komme på noen grunn til at det ikke skal gå.

Mange i industrien mener den beste metoden for å utvide spillmarkedet er ved å sette ned spillprisene i forhold til dagens nivå. Microsoft ser ut til å gå i motsatt retning med Xbox 360. Hvorfor?

- Vi vil ikke kommentere prisnivået enda, vi får se hvor det havner. Det er viktig for oss å kunne konkurrere, og at spillene som leveres er verdt pengene for forbrukerne.

Vi vet alle hvordan det gikk med Sega Dreamcast, som dessverre var forut for sin tid. Hvorfor vil det ikke gå slik med Xbox 360?

- Første generasjon Xbox er svært utbredt, og antall brukere øker hele tiden. Vi er sikre på at vi har et godt feste i markedet, og at kundene nå er beredt til å følge med til Xbox 360. Tiden er ganske enkelt inne for et generasjonsskifte.

Vi vet nå at Xbox 360 vil selges med og uten harddisk, men vil man klare seg godt uten? Vil ikke spill kreve harddisk?

- Sikkert 95% av spillene vil fungere uten harddisk. Det vil også være mulig å lagre bilder og musikk på minnekort, men vi er sikre på at de fleste vil velge harddisk for å få den fulle Xbox 360-opplevelsen.

Hvordan bestemte dere prisen på Xbox 360, og hva baserte dere avgjørelsen på?

- Vel, det handler om å tilby valgmuligheter. Vi lærte med Xbox at det er en del ting det er veldig essensielt å få riktig. Det er selvsagt viktig å fortsette å utvikle plattformen, teknologien og spillbarheten, men det er også viktig å gjøre det godt med tanke på markedsføring, skaffe riktige partnere og å prise seg riktig. Et prisnivå som gir spillere umiddelbar tilgang til en høykvalitetsopplevelse, muligheten til å spille på neste generasjons plattform til en pris som er oppnåelig, overkommelig og som passer over hele Europa. Jeg er ansvarlig for Europa i sin helhet, og det er et diverst område.

Dere reduserte prisen på neste Xbox, i forhold til forgjengeren. Taper dere penger på den, og vil det si at spillprisene går opp for å gå i overskudd?

- Vi er veldig fornøyd med økonomien vår. Vi har selvsagt arbeidet hardt for å forsikre oss om at dette er en god forretningsmodell. Både for oss og våre partnere. Akkurat nå er det ikke tatt noen absolutte avgjørelser når det gjelder spillpriser. Jeg mener det er viktig at prisen føles riktig for spillerne. Til Xbox kom noen spill til ulike priser, Halo 2 kom for eksempel i en vanlig og en eksklusiv utgave. Det fungerte virkelig godt, for folk er villige til å betale mer om de får noe som føles eksklusivt. Vi vil nok se det samme med Xbox 360.

- Vi har et ansvar for å danne et fornuftig prisnivå. Dere vil høre mer etter hvert. Utgivere vil komme med annonseringer. Men vær sikker, vi vil sørge for at prisnivået blir riktige for regionene og verden som helhet, men dere vil nok få se eksklusive versjoner av spill som kommer til å koste litt ekstra, etterspørselen for slikt er stor.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen