Anmeldelse

Midnight Club 3: DUB Edition

Med både politiet og fem konkurrenter hakk i hæl, ligger jeg i to hundre kilometer i timen nedover en trafikkert gate i bykjernen av Detroit. I følge kartet skal jeg til venstre i neste lyskryss. På rødt.

Side 1
Side 2

Konseptet i Midnight Club 3 er noe vi har blitt godt vant med de siste åra: Kjøp bil, kjør bil, oppgrader bil, kjør bil, vinn bil, oppgrader bil, kjør bil osv. Men hva sier du til vinn motorsykkel, dra på bakhjulet, lær spesialtriks, lås opp nye byer, kjør fletta av andre over Xbox Live, lag en klan og mer til? I spill nummer tre har Rockstar virkelig polert en allerede glinsende edelsten. Så og si alt ved forgjengeren er blitt betraktelig oppgradert; fra grafisk kvalitet og utvalg av biler til spesialtriks, antall kvadratkilometer og flerspillerstøtte.

Som seg hør og bør, begynner det i det enkle. Valget mellom en håndfull biler som alle har sine fordeler og ulemper - velger du en lett manøvrerbar japaner, eller vil du ha en tung Dodge med høy toppfart? Kanskje velger du en billig bil for å ha noen dollar til overs som kan brukes på nye dekk, eller er det sånn at en hver fører med respekt for seg selv må ha flammer på panseret? Uansett er det ikke mange løpene som skal kjøres før bilen kan oppgraderes både her og der, og etter hvert er det en svært konkurransedyktig maskin du har nøkler til.

Etter hvert låses også flere biler opp. Bilparken er delt opp i fire klasser; A til D, og disse låses opp etter hvert som du kommer lenger ut i spillet. I tillegg er hver klasse delt opp i ulike bil- og motorsykkeltyper - du tror vel ikke at gjengen som kjører luksus-sedaner har lyst til å kappkjøre med din blodtrimmede Lotus Elise? Motorer, lakk, felger, eksospotter - alt kan byttes ut og det blir stadig mer utstyr tilgjengelig på verkstedet etter hvert som du spiller.

På jakt etter motstand
Som i forløperen må du først "cruise" rundt i byen på jakt etter potensielle motstandere. På kartet ser du hvor de ulike løpene finner sted, og så er det bare å stille inn GPS-en og følge løypeanvisningene. Du kan også kjøre til nærmeste verksted for å oppgradere eller kjøpe bil, og for å komme deg fra by A til by B, må du kjøre inn i en container på kaia, for deretter å bli fraktet videre med båt. De tre byene er for øvrig San Diego, Atlanta og Detroit, som i følge produsenten skal være troverdig gjengitt (Gamer.no har neppe budsjett til å la meg verifisere dette).

Selve løpet kan foregå på flere måter. I "ordered race" skal du innom en rekke forhåndsdefinerte sjekkpunkter i den rekkefølgen som er definert. På kartet vises til en hver tid de to neste sjekkpunktene, men med mindre sjekkpunktene står veldig tett, har du gode muligheter med tanke på veivalg. I "unordered race" er mulighetene enda større - alle sjekkpunkter på kartet skal besøkes før mållinja passeres, men rekkefølgen bestemmes av føreren. Spillet har også en arkademodus med en rekke andre varianter, f.eks. det velkjente "capture the flag"-konseptet, "tag" (sisten) og så videre. I arkademodus finnes det også en rekke "powerups" som kan plukkes opp og brukes på mostandere, for eksempel invertering av rattet eller glattis under dekkene.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden