Minecraft blir mer eventyrlig

Snart får vi landsbyer, nye monstre og mer spennende omgivelser.

Spillfenomenet Minecraft er stadig under utvikling, og nå har spillets skaper, Markus Persson, fortalt litt om hva vi kan forvente oss i de neste to oppdateringene.

Først ut er 1.7, som inkluderer «pistons». Dette er blokker med en mekanisme som gjør at de kan skyve andre blokker eller ting når de aktiveres. Dette kan brukes til å lage feller, hemmelige dører og mye mer, og er en funksjon mange Minecraft-tilhengere har sett frem til. Oppdateringen inkluderer også muligheten til å bygge gjerder oppå andre gjerder, og lage sakser (antakeligvis for å klippe ull).

Planen er at versjon 1.7 skal komme i morgen.

Opprinnelig var tanken at versjon 1.7 også skulle inneholde en rekke ting som gjorde utforskning mer spennende, og gi Minecraft litt større «spillpreg». Men disse tingene tar så lang tid å lage at skaperne nå har valgt å kun fokusere på «piston»-mekanismene, som er så godt som ferdigutviklet. Dermed slipper spillerne å vente like lenge på disse som de må på resten av de planlagte oppdateringene.

Slik fungerer de nye blokkene.

Disse kommer i versjon 1.8, som skal være rimelig langt unna. Persson har nå røpet noen detaljer om denne versjonen (som kalles «adventure update»). På bloggen sin forteller han dette:

– Oppdateringen er veldig stor, og vil i stor grad forandre måten man spiller Minecraft. Fokuset er på å gjøre utforskning og kamp mye mer tilfredsstillende, og gi spillet en større følelse av eventyr.

Han forteller at de allerede har implementert nye og mer komplekse terrengtyper, «minst» en ny fiende, ny kampmekanikk, et nytt system for lyssetting og landsbyer befolket av ikke-spillende figurer.

På sin Twitter-konto har han også bekreftet at oppdateringen får en egen kreativ-modus, hvor fokus er på bygging. Her implementeres blant annet muligheten til å fly over korte avstander.

Siste fra forsiden