Minecraft-skaperen har avslørt sitt neste spill

Notchs «0x10c» er inspirert av både Elite og kultserien Firefly.

Den svenske spillutvikleren Markus «Notch» Persson har allerede terget følgerne av Twitter-brukeren sin med detaljer om sitt neste spillprosjekt. Noen observante lesere fikk kanskje med seg Mars Effect-spøken hans 1. april, og spillet bak spøken er faktisk svenskens hovedsyssel for øyeblikket.

I går ble det via en egen hjemmeside gjort klart at Notchs neste prosjekt heter «0x10c», hvor titallet egentlig skal stå opphøyd i c-en. Utgiveren blir Mojang, selskapet han etablerte med pengene fra Minecraft-suksessen.

Elite møter Firefly

Et av kortene fra Scrolls, som Mojang også jobber med.
Et av kortene fra Scrolls, som Mojang også jobber med.

Spillet er satt til år 281 474 976 712 644, i en alternativ verden der det amerikansk-sovjetiske romkappløpet aldri stoppet opp, og reiser opp i himmelhavet ble svært populære blant rikmenn og konsern.

Årsaken til at det hender så langt inn i fremtiden er enkelt og greit en feil i programmeringen av en søvncelle, som gjorde at menneskene ble holdt i kunstig dvale altfor lenge, og nå må tekkes et univers som står i fare for å kollapse.

Det ambisiøse spillet lar deg styre et romskip ut i det store intet, og dette skal være et sandkassespill som klassiske Elite, inspirert av kultserien Firefly, noe han bekreftet i et nylig intervju med PC Gamer:

– Mitt romspill skal være mer som Firefly. Jeg har lyst til å løpe rundt på skipet for å slukke en brann. Som «å, faen, kjølingssystemet røk, nå må jeg slukke denne brannen».

For øyeblikket er det klart at man kan oppnå rikdom via et avansert økonomisk system både ved gruvedrift og å plyndre konkurrerende romskip om man føler for det. Oppe i det hele skal man kunne slåss mot både datastyrte fiender og spillere, samt lande på ulike planeter.

Noe for nerdene også

Et av spillets mer kuriøse elementer er systemet for strøm- og datastyring. Hvert eneste romskip har en spesiell generator som produserer en gitt mengde strøm, og alt som kobles til den tapper kapasiteten, så du må prioritere modulene dine. Det illustreres blant annet med at et usynlighetsskjold kan komme til å kreve at du skrur av alle lys og datamaskiner for å virke.

Elite har inspirert ikke rent få spill.
Elite har inspirert ikke rent få spill.

Man får også tilgang til en datamaskin som visstnok emulerer en ekte 16 bits prosessor, tilsvarende maskinkraften til hjemmedatamaskinene fra midten til slutten av åttitallet. Denne skal kunne programmeres til å automatisere oppgaver inne i skipet, litt lsik noen har gjort med redstone-klossene i Minecraft, men kan også brukes til å fikle med enkle spill om du venter på å bli ferdig med en av syslene i spillet.

I likhet med Minecraft ønsker Notch å slippe 0x10c tidlig til en redusert pris, så spillerne selv kan være med å bestemme utviklingen av romeventyret. Han antar også at han kommer til å kreve en månedsavgift for flerspillerdelen av spillet, siden han ønsker å emulere datamaskinene og fysikken selv når spillerne ikke er pålogget. Enspillerdelen skal ikke ha noen faste avgifter.

Den åndelige oppfølgeren til Elite er fortsatt i et veldig tidlig stadie, og det er nok lenge til vi får noen slippdato enda. Det ser for øvrig ut til at det i første omgang er Windows-brukere som kan glede seg til romgildet. Og skulle du ville prøve det originale Elite for å se hva Notch ønsker å leve opp til så er det faktisk gratis på hjemmesiden til en av skaperne.

Les også: Minecraft håver inn penger
Les også: Mojang jobber også på kortspillet Scrolls

Kommentarer (25)

Forsiden akkurat nå

Til toppen