MMORPG - hva skal du velge?

I et stadig voksende hav av onlinebaserte rollespill kan det være vanskelig å finne det rette. Hvilke finnes, hvordan fungerer de og hvor mye koster det å spille? Spørsmålene er mange rundt denne rimelig ferske spillsjangeren, og Gamer.no inntar rollen som behjelpelig guide i jungelen av løfter og PR-jippo.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

I det siste har vi lagt merke til at flere og flere brukere på det offisielle Gamer.no-forumet spør seg - "hvilken MMORPG-tittel skal jeg velge?". Det er et mer enn relevant spørsmål, da alle ser ut til å ha sine meninger om hvilket som er best og hvilket som er mest populært. Vi ønsker å ta et upartisk standpunkt i akkurat denne debatten, og vil med denne featuren forsøke å opplyse dere litt i hvilke spill som er tilgjengelig, hvordan onlinespill fungerer og hva du har å forvente når du kaster deg på denne bølgen.

Vi kommer ikke til å dekke alle spillene på markedet, dette ville ganske enkelt blitt litt for mange, men vi skal dekke alle de store og viktigste titlene.

En liten bit historie I og for seg er ikke onlinesjangeren noe nytt. Den har eksistert i mangfoldige år, men det er først i de siste årene den har nådd et kommersielt overlegent nivå. Går vi virkelig langt tilbake i tiden finner vi såkalte MUDs, eller "multi-user dungeons", som oftest var tekstbaserte applikasjoner hvor mennesker kunne rollespille med hverandre i et skriftlig univers. Her kunne du logge deg inn, skape en figur og tråkke rundt blant bokstaver og blinkende firkanter i søk etter vennskap, rikdom og berømmelse. Dette var for øvrig før det "massive" ble en del av sjangeren, og applikasjonene var som oftest begrenset til et mindre antall brukere.

MUD eller "multi-user dungeon" er også onlinespill.

Selv om MUD-miljøet er betraktelig mindre nå enn det var før, er det slettes ikke borte. Overalt på det vide Internett kan du finne flere forskjellige - og som oftest gratis - tekstspill som du enten kan spille gjennom en dedikert klient ment for akkurat det spillet, eller en generell klient slik som zMud. Mange slike MUD-verdener lar deg også bruke det innebygde Windows-programmet Telnet som lar deg koble deg opp mot eksterne servere slik som disse eventyrbefengte drømmemiljøene. Bruk de mange søkeverktøyene verdensveven byr på, og det vil utvilsomt åpne seg en verden av tekstbaserte onlinespill for den som finner på å lete.

En ny æra
Men for de fleste av dere er det nok vår generasjons superspill som er mest forlokkende. Enorme produksjonsverdier legges hele tiden inn i disse MMORPG-prosjektene, hvilket er kort for den engelskspråklige og svært så pompøse sjangertittelen "massively multiplayer online role-playing game". Massive fordi de lar tusener av mennesker fra hele kloden logge seg inn i den samme verdenen, hvor de kan skape sitt eget virtuelle liv og utføre heroiske eller lysskye handlinger. I senere tid har MMO-sjangeren også delt seg ut i andre grener enn de tradisjonelle rollespillene, slik som massive skytespill ala det futuristiske PlanetSide.

Meridian 59 lever fortsatt - så vidt.

For de fleste begynner onlineodysséet med Ultima Online, onlineversjonen av rollespill-franchisen ved samme navn, skapt av den legendariske spilldesigneren Richard Garriot. Spillet ble først utgitt i 1997 og har i årene etter gitt liv til en mengde forskjellige ekspansjonspakker slik som Third Dawn og nylig Age of Shadows. Med Ultima Online banet Origin Systems vei for en sjanger som på kort tid skulle ta hele verden med storm, og som skulle være inspirasjonskilde for utallige andre utviklere som ønsket å teste sine talenter i onlinebransjen. I etter tid har vi gått fra spill slik som Meridian 59, Asheron's Call, EverQuest og ganske nylig; Star Wars Galaxies.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Siste fra forsiden