MMORPG - hva skal du velge?

I et stadig voksende hav av onlinebaserte rollespill kan det være vanskelig å finne det rette. Hvilke finnes, hvordan fungerer de og hvor mye koster det å spille? Spørsmålene er mange rundt denne rimelig ferske spillsjangeren, og Gamer.no inntar rollen som behjelpelig guide i jungelen av løfter og PR-jippo.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Greit, men hva skal jeg velge?
Svaret ligger i din egen smak og behag. Etter hvert som sjangeren har modnet, har det åpnet seg en god del spill som baserer seg på forskjellige spillertyper. Det første du bør få klart for deg er hvor mye tid du ønsker å investere i et onlinespill, da noen av disse kan robbe deg for alt du har av sosialt samliv. Mest markant i denne kategorien er Sonys EverQuest, kjent som det første ekte 3D-baserte onlinespillet. Spillet, som ble lansert tidlig 1999, har den største abonnementsbasen i den vestlige verden, med nesten en halv million registrerte brukere. Andre spill legger mindre vekt på såkalte ”hardcore”-spillere, og åpner for det amerikanerne liker å kalle ”casual”-spillere.

Men hva skiller et ”hardcore”-spill fra et ”casual”-spill? I bunn og grunn betyr det hvor mye tid du må investere i den figuren du spiller for at den skal utvikle seg i en akseptabel fart. Det bestemmes også ut i fra hvor mye tid du må legge i spillet for at du skal få noe morsomt ut av det, og hvor mye tid du må bruke på å finne andre, likeverdige mennesker å spille med. EverQuest er trolig det spillet som krever mest tid for å komme i gang med. Det tar smertelig lang tid å utvikle figuren din, og å finne grupper med andre spillere kan være et virkelig slit.

Horizons er definitivt ikke for "casual"-spillere.

Et annet spill i samme bane, Dark Age of Camelot, er litt mer åpnet for vanlige spillere da det er lettere å utvikle figuren din på mindre tid. Spillverdenen er mindre, og det er derfor lettere å finne andre spillere i ditt aktuelle område. Vi skal prøve å fortelle det viktigste om de forskjellige spillene i denne artikkelen, men siden onlinebaserte rollespill er så omfattende og enorme i størrelse, kreves det at du selv finner frem til de ulike informasjonstedene til de spillene du er interessert i. Vi kommer til å gi deg lenker til de offisielle nettstedene og disse bugner som regel over av informasjon og nyheter.

Hvor rollespill er egentig et onlinebasert rollespill?
Før du begir deg ut på de onlinebaserte rollespillenes ville veier er det en god del ting du bør være klar over. Et rollespill som må spilles over Internett er ikke det samme som det du trolig er vant til å finne, og den mest slående forskjellen er at du ikke lenger er helten som skal redde den fortapte verdenen fra ondskap og annet flåseri. Du er bare én av mange andre som skal prøve å oppleve litt av det eventyret verdenen har å by på, og i strid med tradisjonelle rollespill er det ingen figurer som leder deg der du skal. Det kan være skremmende i begynnelsen, og krever en liten bit engasjement for å lykkes.

Å rollespille er vanskelig i spill som EverQuest.

I bunn og grunn er MMORPG-er veldig dårlige på å underbygge rollespillmiljøer. De fleste spillere fyker rundt i alle retninger, vaser med tall og statistikker, skriker hverandre i ørene med SMS-språk og generelt gjør det som egentlig ikke hører hjemme i den verdenen. Mens du i vanlige rollespill forholder deg til forhåndsdefinerte figurer som prøver å dra deg inn i miljøet med vakre ord og dialoger som passer til settingen, må du i onlinespill forholde deg til andre mennesker som oftest ikke gidder å snakke gammelengelsk eller å leve seg inn i verdenen generelt. Derfor bør RPG-akronymet i MMORPG tas med en enorm klype salt. En onlineverden er ikke noe mer enn det spillerne gjør av den, og som oftest har dette lite med den settingen spillet er plassert i, eksempelvis middel-alder, science fiction og fantasy.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Siste fra forsiden