MMORPG - hva skal du velge?

I et stadig voksende hav av onlinebaserte rollespill kan det være vanskelig å finne det rette. Hvilke finnes, hvordan fungerer de og hvor mye koster det å spille? Spørsmålene er mange rundt denne rimelig ferske spillsjangeren, og Gamer.no inntar rollen som behjelpelig guide i jungelen av løfter og PR-jippo.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Ultima Online (Origin Systems/Electronic Arts)
Utgitt i 1997

Trolig det eldste onlinespillet på markedet som fremdeles har et godt kommersiell standpunkt er Ultima Online, onlineutgaven av Richard Garriots eviglevende rollespillunivers. Spillet er gammelt og teknologien er fryktelig begrenset etter dagens standard, men det interessante ved Ultima Online er hvordan det har lagt grunnlaget for alle onlinespill som har kommet ut i ettertid. Det inneholder også mange morsomme og avhengighetsskapende elementer som nyere spill faktisk ikke ser ut til å greie å gjenskape. Ultima Online er et typisk semi-realistisk onlinespill. En slags middel-alder-simulator hvor du kan bli alt fra tømrer til smed, og skredder til kokk. Eventyr er det likevel nok av, og verdenen Britannia myldrer av merkelige skapninger og riddere som kan overvinne dem. Den nyeste ekspansjonen, Age of Shadows, introduserte også klassene ”necromancer” og ”paladin” som fikk sentrale roller i spillet.

Det største problemet med Ultima Online er underutviklet teknologi. Grafikken er en nedtur, men den kan også være veldig sjarmerende og behagelig for mange. Likevel er den svært hakkete og animasjonene lite glatte. Ekspansjonen ved navn Third Dawn innførte en ny 3D-motor (selv om spillet fortsatt ses i isometrisk perspektiv), men den var ikke nok til å gjøre det til en bedre grafikkopplevelse på noen måter. Enkelte bruker fortsatt den gamle klienten fordi det ser penere ut og krever ikke like mye maskinkraft. Spillet er også plaget av elendig nettkode, noe som resulterer i enorme informasjonsforsinkelser mellom server og klient. Kort sagt er det en ”laggete” opplevelse uten like – spesielt i befolkede områder. Likevel står mange fast ved Ultima Online, som tross alt er et spill med mye sjarm og et sterkt fokus på samfunnet. De siste offisielle tallene viser til 250.000 registrerte abonnenter, og alle disse kan umulig ta feil.

Ultima Online har siden lansering gitt ut fem forskjellige ekspansjoner, og krever vesentlig mye engasjement for å komme i gang med. Spillets alder har ført til mange ”inngrodde” spillere og et samfunn generelt, og dermed er ikke spillet alltid like lett for nybegynnere.

EverQuest (Sony Online/Verant Interactive)
Utgitt i 1999

Det er overhodet ingen tvil om at EverQuest er det største onlinespillet i den vestlige verden, med sin trofaste halv million abonnenter per dags dato. EverQuest var i sin tid banebrytende teknologisk sett da det var det første massive onlinespillet som kunne skilte med en virkelig 3D-motor, og ikke bare ”sprites” eller ”falsk 3D” som eksempelvis Meridian 59 tidligere hadde gjort. Spillet finner sted i et såkalt ”high fantasy”-univers, i en verden kalt Norrath. ”High fantasy” er en betengelse som ofte brukes på spill som fokuserer veldig mye på diversitet og særlige fantasyelementer slik som alver, dverger, troll og drager. Dette bugner EverQuest over av. Takket være sin alder og sine utallige ekspansjoner finnes det intet spill på markedet som kan skilte med like mye innhold og eventyrlig mangfold. Spillere følger klassiske klasser slik som kriger, magiker, tyv og druide – for å nevne noen. I tillegg kan spillere velge mellom en myriade raser slik som alver, troll, menneske og hobbit.

Igjen er det alderen som er EverQuests egentlige problem. I mars fyller det fem år og det er klart at grafikken begynner å føle tidens tann, og gameplayet er langt fra like mangfoldig og avansert som vi forventer at dagens onlinespill skal være. Men takket være ekspansjonen Shadows of Luclin har EverQuest i senere tid fått en ny 3D-motor og oppdatert grafikk, noe som faktisk gjør underverker for spillet. På mange måter er EverQuest nydelig å se på, og det scorer spesielt høyt på grunn av det grafiske mangfoldet, de episke områdene og den ubøyelige kreativiteten utviklerne greier å vise til. EverQuest har også servere plassert i Europa som er drevet av Ubi Soft, men du står fritt til å spille på både de amerikanske og europeeiske serverne. Spillet har også en såkalt rollespill-server hvor andre regler gjelder og hvor rollespilling mellom spillerne er anbefalt.

Den europeiske utgaven av EverQuest kalles New Dawn og inneholder en del av de mange ekspansjonene. I tillegg må enkelte kjøpes utenom enten over disken eller ved å lastes ned fra Internett. Sony er svært flinke til å utvikle ekspansjoner for EverQuest, og er i disse dager i ferd med å lansere den syvende.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Siste fra forsiden