MMORPG - hva skal du velge?

I et stadig voksende hav av onlinebaserte rollespill kan det være vanskelig å finne det rette. Hvilke finnes, hvordan fungerer de og hvor mye koster det å spille? Spørsmålene er mange rundt denne rimelig ferske spillsjangeren, og Gamer.no inntar rollen som behjelpelig guide i jungelen av løfter og PR-jippo.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Horizons: Empire of Istaria (Artifact Entertainment)
Utgitt i 2003

Det aller siste spillet ut på onlinespillmarkedet må være Artifact Entertainments Horizons. Spillet bygger på de klassiske fantasyklisjéene, og gjør heller ingen innsats i å prøve å fornye sjangeren. Likevel prøver de å forbedre den, blant annet ved å introdusere et omfattende og hittil trolig best utviklede håndverksystemet tilgjengelig i et onlinespill. Horizons finner sted i verdenen Istaria, en rimelig blottlagt og tom verden som i følge utviklerne skal bygges ut av spillerne selv. Du får ditt typiske valg mellom en rekke raser slik som dverger, mennesker og kjemper, men har også muligheten til å spille som en drage. Denne veien er likevel ikke lett, og er reservert kun de mest erfarne og utholdende spillerne som er villig til å ofre tid til å vokse fra en søt babydrage, til en ildsprutende gigant. Etter Gamer.no omtale spillet nylig, bør det nevnes at spillet fremstår som tildels mangelfullt og uinspirerende, spesielt fordi spillet rett og slett føles uferdig.

Bortsett fra å kunne dykke ned i forskjellige eventyrklasser slik som krigere og magikere, kan spillerne tre inn i den formodentligvis spennende håndverksverdenen. Her kan du bli alt fra skredder til smed, og smykkemaker til trearbeider. Rundt om i naturen finner du en mengde ressurser slik som tre og metaller, som må foredles og bearbeides av spillerne ved hjelp av verktøy og bygninger (slik som smia). Horizons hviler sterkt på dette samfunnsorienterte gameplayet og spillere forventes å bygge strukturer sammen og forme disse landsbyene. Eventyrdelen er underutviklet til de grader, og har ikke sjans til å konkurrere med andre spill på markedet, og dermed er det de aller mest engasjerte og samfunnsinteresserte menneskene som bør velge Horizons. Spillet krever at du viser frem gründeren i deg. Som så mange andre onlinespill vil nok Horizons først bli et bedre spill når det har fått modnet seg en periode.

Asheron’s Call 2: Fallen Kings (Turbine Entertainment)
Utgitt i 2002

Asheron’s Call 2 viderefører stafettpinnen som ble skapt da det lille selskapet Turbine tok seg inn på onlinemarkedet i 1999, samme året som EverQuest. Dette var en gjeng entusiaster som blant annet hadde hoppet av høgskole- og universitetsutdanningen sin og som startet nede i en forlatt kjeller med en samling PC-er og hagestoler som kontorrekvisita. Asheron’s Call ønsket deg velkommen inn i verdenen ved navn Dereth – en verden ikke inspirert av den vanlige fantasymytologien. Her var ingen alver, troll eller hobbiter. Turbine skapte sin egen verden med sine egne ideer, noe som utvilsomt har vært med på å redusere den almenne populariteten, men som likevel gjør Asheron’s Call til et unikt og standhaftig spill som fremdeles lever den dag i dag. Det er den klassiske oppskriften – du skaper din egen figur og kjemper mot alskens kryp for å gå opp i erfaringsnivå. Både Asheron’s Call 2 og originalspillet hadde en stor fordel: Enorme verdener.

Asheron’s Call 2 er mer eller mindre en grafisk oppdatering av forgjengeren. Gameplaymessig er det faktisk ingenting nytt bortsett fra noen få modifikasjoner. Og fremdeles blir du satt i en enorm, sømløs verden som byr på sine nydelige utsikter og altoppslukende miljøer du bare synker dypt inn for å utforske i timesvis. Asheron’s Call 2 er også ganske historieorientert, ved at du kan gå gjennom en serie undergrunnsmiljøer hvor historien blir fortalt litt etter litt etter hvert som du kommer deg videre. Alliansesystemet er også intakt, noe som var en sentral del i originalspillet, og som kort kan betegnes som et pyramidebasert klansystem. Du sverger troskap til andre spillere og rekrutterer andre under deg. Alt etter som hvor mange er under deg vil du få en erfaringsbonus nå og da, og slik fortsetter det opp i systemet.

Asheron’s Call 2 er et spill med ikke så veldig mye mangfold og som er mer grafisk nytelse enn dypt gameplay, og hvis en skal se på servere som blir slått sammen eller stengt ned er det mye som tilsier at dette spillet sliter med dårlig popularitet. I Europa ble det sluppet rimelig lenge etter USA-lanseringen, og generelt sett er Asheron’s Call-miljøet veldig lite.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Siste fra forsiden