Mojang saksøkes for patentbrudd

Notch finner frem stridsøksen og er villig til å kjempe mot «ondskap».

Bare fire måneder etter at støvet har lagt seg rundt Mojang og Bethesdas navnekonflikt er den svære, lille spillutvikleren involvert i rettssystemet igjen. Minecraft-kreatøren Markus «Notch» Persson og hans lille bande i utviklerstudioet Mojang blir nok en gang saksøkt, men denne gangen er grunnlaget basert mer i det tekniske enn i det kreative. Dette melder Eurogamer.

Luxemburg-baserte Uniloc hevder nemlig at Mojangs Android-utgave av Minecraft bryter med en av deres patenter, nærmere bestemt patentdel nr. 067, som omhandler systemer og metoder for å forhindre uautorisert tilgang til elektronisk data. Mojang bryter med denne ved å «lage, bruke, tilby, selge eller/og importere Android-baserte aplikasjoner for bruk på mobiltelefoner og/eller lesebrett som krever kommunikasjon med en server for å utføre en lisenssjekk for å forhindre uautorisert bruk av nevnte applikasjon, inkludert, men ikke begrenset til, Min[e]craft».

Med andre ord er det en bred og vagt definert kopibeskyttelse firmaet hevder å ha retten på.

Minecraft på Android saksøkes for brudd på patent.

– De skal ikke få en eneste øre

Notch fortalte selv om søksmålet via sin twitterkonto, og sier dette er resultatet av meningsløse programvarepatenter:

– Programvarepatenter er ren ondskap. Innovasjon innen programvare er i bunn og grunn gratis, og vokser utrolig raskt. Patenter er bare med på å sakke det hele, twittret Persson.

Videre hevder han vil kjempe for å unngå at Uniloc tjener noe som helst på dette søksmålet:

– Uheldigvis for dem saksøker de oss på grunn av en programvarepatent. Hvis det blir nødvendig kaster jeg haugevis med penger inn i saken for å forsikre meg om at de ikke får en eneste øre, sier den sympatiske spillskaperen.

Litt senere skrev også Persson et blogginnlegg om problemet, der han forklarte sitt syn på problemet med å patentere vage idéer.

Markus Persson under GDC. (Foto: GDC).

Lang historie med slike saker

Uniloc har i samme slengen saksøkt EA, Distinctive Developments, Full Fat Productions, Gameloft, Halfbrick Studios, Laminar Research, Madfinger Games, Polarbit og Square Enix på samme grunnlag, og satser på å løse saken utenfor retten ved å inngå lisensavtaler eller tilsvarende. Selskapet har en lang historie med slike saker.

Kanskje mest kjent er saken mot Microsoft der Windows-giganten etter 9 år med mye om og men kom til enighet med kopibeskyttelsesselskapet. Det er ikke kjent hvor mye Microsoft punget ut, men det er rimelig å anta at det ikke akkurat var lommerusk.

Les også
Anmeldelse:

Les også: Krangelen om «Scrolls»-navnet er over Les også: Activision saksøkes for patentbrudd

Siste fra forsiden