Sniktitt

Mount & Blade

Autentisk og brutalt

Det er lett å forelske seg i det heftige actionrollespillet Mount & Blade.

Mount & Blade er et rollespill av den svært åpne typen. Her slippes du løs i en stor og dynamisk middelalderverden, hvor du kan gjøre akkurat det du vil. Historien din lager du selv, og målene dine setter du underveis. Om du vil tjene til livets brød som enslig gladiator kan du gjøre det. Om du ønsker å være handelsmann, og tjene penger på å frakte varer og brev fra by til by, får du lov til det også. Og om du ønsker å danne din egen hær og erobre hele kontinentet – vel, hvis du tror du kan få det til, er det bare å prøve.

På hesteryggen i Mount & Blade

Beste rollespillkamp noensinne?

Det første du legger merke til når du starter Mount & Blade er imidlertid ikke friheten, men kampsystemet. Kamp føles utrolig naturlig i dette spillet, enten du kjemper til fots eller på hesteryggen, eller bruker sverd, spyd, øks eller pil og bue. Dette er ekte middelalderkamp – rått og utrolig tilfredsstillende. Jeg tror faktisk ikke jeg kan komme på et eneste vestlig rollespill hvor kampene føles bedre enn i Mount & Blade, og spillets implementering av hester er i tillegg knusende overlegen det meste annet jeg har vært borte i.

I begynnelsen er det lett å la verden rundt deg seile sin egen sjø, mens du kun konsentrerer deg om gladiatorkamper. Det morsomme med disse er at du ikke kan velge hva slags våpen du skal ha (eller om du skal ha tilgang på hest fra starten av eller ikke), men må ta det du får tildelt. Dermed blir du tvunget til å lære deg å mestre flere typer våpen, noe som igjen fører til at spillet blir mer variert og underholdende enn rollespill som nærmest tvinger deg til å spesialisere deg på én type våpen.

Etter at du har tjent noen penger i ringen (og helst også ved å vedde på resultatet før du går i kamp, hvor lugubert det enn høres ut), kan du begynne å rekruttere hjelpere. Det er flust med fattige bønder som lengter etter et bedre liv, og med klingende mynt kan du overtale dem til å følge deg ut på eventyr. Etter hvert kan du også leie inn sterkere yrkessoldater, som krever høyere lønn, men har både talent og utstyr til å bite kraftig fra seg på slagmarken.

Det er litt kult å være fryktet, egentlig

Når du reiser mellom de mange byene, landsbyene og slottene i Mount & Blades verden, foregår dette på et stort oversiktskart. Her kan du også se andre reisende, som handelskaravaner, banditter, hærstyrker og mye mer. Alle disse har sine egne mål, og lever dynamisk i spillverdenen. Ulike konger kjemper om makten, og sender vasallene sine på plyndringstokt eller invasjoner til nabokongenes land. Om du vil kan du alliere deg med en av disse kongene, men du kan også stå på sidelinjen eller utnytte deg av ustabiliteten for å selv tjene deg søkkrik på plyndring av karavaner og uforsvarte byer.

Herlige slag

Uansett hva du velger, kommer gruppen din på ett eller annet tidspunkt i kamp. Det å slåss på egenhånd eller i små grupper i en arena er én ting, men det å lede sin egen hær i full galopp mot fienden ute i de åpne markene er noe ganske annet. Det tar ikke lang tid før adrenalinet pumpes ut i kroppen din og du nærmest kjenner hvordan den virtuelle vinden røsker i håret ditt mens du rir fienden i møte med sverdet klart til hogg.

Kamp er imidlertid ikke bare moro, det kan også være svært farlig. Ofte vil flere av soldatene dine skades eller drepes, og du kan også risikere at den trofaste hesten din får langvarige skader (eller dør). En seier kan imidlertid vise seg å være verd risikoen. Skadde fiender kan tas til fange og selges til slavehandlere eller tvinges til å kjempe for deg, og utstyret til de falne kan plukkes opp og brukes av deg og de andre heltefigurene i gruppen din, eller bare selges. Klarer du å å drepe fiendens ryttere uten å ta knekken på hestene deres i samme slengen kan du også prøve å fange disse.

Hver nasjon har egen distinkt arkitektur

Mount & Blades verden er ikke full av trollmenn, monstre og skjulte skatter. Spillet foregår i en oppdiktet middelalderverden, men her stanser også likhetstrekkene med typiske rollespill. Selv om du aldri får utforske forheksede ruiner eller katakomber fulle av levende døde, er spillets verden fortsatt spennende å utforske. Det å besøke en steppelandsby i høylandet føles helt annerledes enn å komme til en typisk vikinglandsby et annet sted i verden, og uansett hvor du er føles omgivelsene autentiske og virkelige.

Spennende utvikling

Les også
Anmeldelse: Mount & Blade

Det er ikke bare selve spillet som gjør Mount & Blade til et interessant prosjekt. Saken er nemlig at det utvikles av et tyrkisk ektepar, som har jobbet med spillet i flere år. For å kunne produsere et såpass ambisiøst spill på egenhånd, kom de to uvanlige spillutviklerne opp med et interessant salgskonsept. De la nemlig en tidlig betaversjon av spillet ut for salg på nettet, og lovet at alle som kjøpte denne ville få gratis tilgang til nye versjoner etter hvert som de ble lansert.

På grunn av det heftige grunngameplayet, ble denne og senere betaversjoner etter hvert svært populære, og resultatet har vært at utviklerne har kunnet fortsette å jobbe videre uten å selge seg ut eller bli tvunget til å lansere spillet før resultatet ble slik som de ønsket. Samtidig fikk de tusenvis av betalende betatestere, som har hjulpet med tilbakemeldinger og forslag som igjen har gjort spillet bedre.

Jeg er stolt av hæren min

Nå er utviklerne snart i havn, og versjon 1.0 av Mount & Blade skal butikklanseres i løpet av årets andre kvartal, av svenske Paradox Interactive. Hvis du fortsatt ikke har opplevd dette spillet har du all grunn til å glede deg – det er allerede vært vanedannende, og det er all grunn til å tro at lanseringen av den ferdige versjonen blir et høydepunkt verd å krysse av i kalenderen.

Med tanke på at spillet fortsatt er noen måneder unna offisiell lansering er det selvsagt fortsatt en del ting som kan bli bedre, og spesielt håper jeg utviklerne vil fokusere ekstra på stemningsskapende elementer utenom selve kampene. Det er noe mekanisk og litt kunstig over spillets verden, og det vil hjelpe veldig hvis utviklerne får inn litt mer personlighet i de mange bifigurene, og gir oss litt flere unike oppdrag som ikke bare går på å levere brev eller utføre andre standardjobber.

Konklusjon

Mount & Blade er et ekstremt lovende spill. Det har kanskje ikke grafikken som skal til for å kunne konkurrere med de store titlene i sjangeren, men det har et utrolig vanedannende kampsystem og et fritt gameplay hvor du virkelig får mulighet til å være din egen herre. Dette er virkelig et spill utenom det vanlige, og jeg håper at det blir en like stor suksess i butikkene som det har vært på nettet.

Om du har lyst til å teste Mount & Blade allerede nå, kan du kjøpe dagens betaversjon fra den stadig mer imponerende nedlastningstjenesten GamersGate eller direkte fra utviklerne.

Siste fra forsiden