Sniktitt

Multiwinia

Darwinia var det andre spillet til britiske Introversion, en knøttliten utvikler som har klart å skaffe seg mye oppmerksomhet takket være sine unike (og ikke minst, gode) spill. Her måtte vi inn i en datagenerert verden kalt Darwinia, og redde noen små, flate datavesener fra den sikre undergang. Spillet var en slags blanding av sanntidsstrategi og action, og gameplaymessig var det ikke helt ulikt klassikere som Syndicate og Cannon Fodder.

Samme stilige grafikkstil som før.
Samme stilige grafikkstil som før.

Flerspiller-Darwinia

Nå er oppfølgeren snart ferdigutviklet. Det neste spillet om dataverdenen Darwinia har fått navnet Multiwinia, og denne gangen er det ikke enspiller som står i sentrum, men flerspilleropplevelsen. I den forbindelse har gameplayet gått gjennom en del forandringer. I originalen måtte du kontrollere grupper med darwinianske krigere direkte, samtidig som du prøvde å dirigere vanlige og ubevæpnede darwinianere i sikkerhet. I Multiwinia har de vanlige darwinianerne fått våpen, og kan kontrolleres omtrent som enheter i typiske sanntidsstrategispill.

Multiwinia fokuserer på kjappe spillomganger med enkle og klart definerte mål, hvor flere fraksjoner (enten menneskelige eller datastyrte) kjemper om de samme tingene. Utviklerne har hentet inspirasjonen fra flerspillerkamper i vanlige sanntidsstrategispill, og gitt klassiske spillmoduser som «capture the flag» sin egen unike vri.

Sniktittversjonen vi har fått hendene våre på inneholder bare to spillmoduser, og kan ikke spilles mot andre mennesker (kun datastyrte motstandere). Den gir likevel et godt innblikk i hva den ferdige utgaven kommer til å tilby, og allerede nå ser det ut som vi kan se frem til et glattpolert og morsomt strategispill. De datastyrte motstanderne gjør en god jobb, omgivelsene er like lekre som tidligere og gameplayet er underholdende.

Fraktaltrær pryder de virtuelle landskapene.
Fraktaltrær pryder de virtuelle landskapene.

Enkelt men hektisk

I utgangspunktet er ikke Multiwinia et veldig komplisert spill, og virker i starten som et sanntidsstrategispill som har blitt strippet ned til det absolutt nødvendigste. Det er for så vidt også tilfelle, men etter hvert som du spiller oppdager du at Introversion har lagt til flere spennende lag med unikt gameplay.

Når du starter et typisk spill, har du en portal som hele tiden produserer nye darwinianske krigere. Disse kan du så sende til andre portaler for å overta disse, og dermed sikre deg en jevn strøm av forsterkninger. Kontrollen av darwinianerne er veldig enkel – du holder inne venstre museknapp for å lage en sirkel (som øker i omkrets jo lengre du holder inne knappen), og når du slipper velges alle darwinianerne innenfor sirkelen. Deretter kan de sendes hvor som helst, og vil automatisk skyte om de kommer i nærheten av noen fiender.

Du kan også lage offiserer, som enten kan stå og dirigere nyankomne darwinianere til spesifikke steder på slagmarken, eller danne egne kampgrupper hvor darwinianerne står i formasjon og er langt mer dødelige enn vanlig. I tillegg slippes det hele tiden kasser fra himmelen, og disse inneholder hjelpemidler som du kan gjøre nytte av. Eksempler inkluderer grupper med tungt bevæpnede darwinianere, kanonstillinger og pansrede kjøretøy som kan frakte darwinianersoldater fra ett sted til et annet. Kassene kan imidlertid også inneholde skadelige ting, så det er lurt å være på vakt.

Formasjoner er nødvendige for å gjøre det bra.
Formasjoner er nødvendige for å gjøre det bra.

Gameplayet er generelt veldig hektisk, og spillområdene er designet slik at det omtrent alltid må kjempes på flere områder samtidig. Dermed blir fokuset mindre på detaljstyring av styrkene dine, og mer på å legge opp strategier og benytte deg av offiserene slik at disse kan stå for forsvar og videresending av ferske rekrutter til frontlinjene.

Kongen av Darwinia

De to modusene jeg har fått teste er «king of the hill» og «capture the statue». Førstnevnte minner om den kjente «domination»-modusen sett i andre spill, og gir deg i oppdrag å overta og forsvare ulike områder på slagmarken. Kontroll over slike områder gir en jevn strøm av poeng, og målet er selvsagt å ende opp med flere poeng enn motstanderne når runden er ferdig.

Den andre modusen minner mer om klassiske «capture the flag», bare at her er det snakk om å hente hjem store og tunge statuer som dukket opp på ulike deler av spillbrettet. For å frakte disse må du ha en hel gjeng darwiniere som kan bære dem, samtidig som du har med forsvarere som kan hindre at bærerne blir skutt ned. Den som hadde fått flest statuer tilbake til sin base når tiden gikk ut vinner runden.

Kongen på haugen-modus.
Kongen på haugen-modus.

Begge modusene leverer et actionfylt gameplay hvor det knapt er et eneste sekund hvor det ikke er noe som krever oppmerksomheten. Den ferdige versjonen kommer med seks unike moduser, og hvis alle er like gjennomførte som de to jeg fikk teste, virker det som spillet vil levere mye moro. Fokuset er som sagt på raske og heltiske kamper, ikke dyp strategi. Dette gjør at Multiwinia kan komme til å passe perfekt for femtenminutterspauser fra tyngre spill, eller tilfeldig moro på nettet.

Multiwinia lanseres 19. september, og blir tilgjengelig både i nedlastbar versjon og i boks. Spillet utvikles også til Mac, og i tillegg jobber Introversion med et Xbox Live Arcade-spill ved navn Darwinia Plus, som inneholder både originale Darwinia og Multiwinia.

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen