N-Gage QD

Hvem sier det ikke går an å lære av sine feil? Nokia gjør et nytt forsøk på å erobre det håndholdte konsollmarkedet ved hjelp av sin nye, forbedrede spillmobil: N-Gage QD.

Uforandret skjerm Et stort fremskritt er den nye snarveistasten for spill - som er plassert like under styrespaken. Med innføringen av denne tasten slipper man å først måtte entre mobilens valgmenyer for å starte et spill. Nå er det bare å trykke på snarveistasten - og vips - så starter spillet opp. I mobilens valgmenyer fungerer snarveistasten som en standard valgtast for å manøvrere i menyene. Den gamle valgtasten som var plassert inne i mobilens styretast er altså fjernet, noe som er en stor fordel, da kombinasjonen med velging av alternativer og manøvrering i en og samme tast førte til en del feiltasting og unødvendig rot.

Den nye snarveistasten har også en bakside: Om man legger mobilen i en trang lomme, skal det ikke mye til før buksestoffet presser borti snarveisknappen slik at spillet starter opp - og sluker opp batteriet - noe som er uheldig. Batteriet har riktignok fått en noe lengre levetid på N-Gage QD enn på forgjengeren, men det er likevel ikke rom for slik unødvendig og uheldig sløsing. Dette blir likevel for flisespikkeri å regne, og den nye snarveisknappen for spill må absolutt sees på som positiv.

Skjermens fasong og størrelse er den samme som på forgjengeren. Nokia har altså ikke forandret skjermløsningen, selv om mange kritiserte det vertikale designet. Hovedgrunnen til at skjermløsningen er bevart er mest sannsynlig fordi N-Gage QD skal være fullt bakoverkompatibel med tidligere spill, samtidig som den originale N-Gage også skal være kompitabel med fremtidige spill til N-Gage-plattformen. Dette betyr at N-Gage QD ikke byr på noe nytt når det gjelder det rent grafikkmessige, noe som for mange sikkert vil bli sett på som en skuffelse.

Skjermen er imidlertid noe mer lyssterk og kontrastrik enn hos forgjengeren, og fremstår som meget fargerik og klar, også i relativt sterkt opplyste rom, samt utendørs. N-Gage QDs menyer derimot, er ikke like fargesprakende. Menyene består av kun fire farger; de samme som preger mobilens ytre. Dette virker noe merkelig, og fører til at N-Gage QDs menyer på langt nær er like stilige som forgjengerens, som benyttet seg av en mye mer fargerik palett.

Rimeligere pris Høytaleren til den originale N-Gage-mobilen var relativt ubeskyttet. "Hullet" som dannet høytaleråpningen var av en slik størrelse at store smuler og annet rusk lett kunne rote seg inn i åpningen og kludre det til. N-Gage QD har en mye mer diskret og lukket høytaleråpning bestående av tre små åpninger - i stedet for én stor. Dette fører til at risikoen for å få "rusk i maskineriet" er mindre, noe som er positivt. Høytaleren virker også å utsondre en noe klarere lyd enn tilfellet var med forgjengeren. Mye av grunnen til dette kan være nettopp det at førsteutgaven av N-Gage hadde en høytaler som nærmest sugde til seg rusk og rask.

For å sørge for at QD-utgaven av N-Gage skulle ha en noe rimeligere lanseringspris enn forgjengeren, har en del funksjoner blitt fjernet. N-Gage QD inneholder verken en MP3-spiller eller radio, noe som sørger for at mobilen får en mer attraktiv pris enn forgjengeren - veiledende utsalgspris i Norge er ca. 1900 kroner. Samtidig som en rimeligere pris virker forlokkende, sørger tapet av funksjoner for at mobilen kan virke mindre attraktiv på unge mennesker som ser etter mobilen som har "alt". I undertegnedes øyne virker det likevel riktig å ofre en del "kule" funksjoner til fordel for en rimeligere pris og en mer håndterbar størrelse - særlig med tanke på at N-Gage QD skal profileres som en spillmobil, og derfor bør satse på nettopp spill, i stedet for å inneholde en rekke andre funksjoner som kan føre til at mobilen ikke når ut til noen som helst.

Nokia virker å ha tatt konsekvensene av det labre salget, og prøver nå å rette på dette blant annet ved å starte en økt satsing på N-Gages flerspillermuligheter. N-Gage QD inneholder et forhåndsinstallert program, slik at man nå lettere enn før kan koble seg opp mot N-Gage Arena - for å laste ned flerspillerutfordringer, snakke med andre brukere, lese N-Gage-relaterte nyheter og mye mer. Frem til nå har det vært få muligheter for å spille mot hverandre via mobilnettet, og flerspillermulighetene har vært begrenset til N-Gages Bluetooth-funksjon. Som en konsekvens av N-Gages labre salgstall har det vært en utfordring større enn de fleste spill å finne en person i nærheten av der man bor som eier en N-Gage - og som i tillegg eier samme spill som man selv er i besittelse av. Nå satser Nokia på at onlinespill skal gi N-Gage-konsollene den drahjelpen de trenger.

Sega er i gang med å utvikle et MMORPG-spill til N-Gage, kalt Pocket Kingdom. Spillet skal i følge planene gi flere tusen spillere muligheten til å spille sammen samtidig i et massivt onlinemiljø. Et slikt spill kan - om det blir vellykket - føre til at mange går til anskaffelse av N-Gage QD. Det spørs likevel om onlinespilling via det relativt trege GPRS-nettet er attraktivt nok til at folk vil la seg rive med.

Konklusjon N-Gage QD er et langt steg i riktig retning for Nokia. Mobilen fremstår i mye større grad enn forgjengeren som en ren spillmobil, og den har i tillegg et design som er mye mer brukervennlig enn før. I tillegg til å være en godt designet spillkonsoll er N-Gage QD også en avansert Smartphone med en rekke fiffige funksjoner. Tross alle forbedringene spørs det likevel om dette er nok til å skape en konsollsuksess som i det hele tatt kan tenke på å utfordre storheter som Sony og Nintendo. De to nevnte selskapene planlegger å slippe nye håndholdte konsoller innen relativt kort tid - med hardware og spill som vil være knusende overlegen N-Gage QDs. Nokia har også selv annonsert at de vil komme ut med nye generasjoner av N-Gage-mobilen i overskuelig framtid, og dermed kan det virke som om N-Gage QD vil få en relativt kort levetid som konkurransedyktig, håndholdt spillkonsoll. N-Gage QD er likevel en stor forbedring sett i forhold til den originale N-Gage-mobilen, og med onlinespillene som er i anmarsj kan høsten bli riktig spennende for N-Gage-plattformen. Tenker du på å skaffe deg en spillmobil er dette absolutt versjonen som foreløpig er å foretrekke. Så gjenstår det bare å se hvor lenge N-Gage QD kan overleve i et stadig hardere og mer konkurranseutsatt, håndholdt spillmarked.