N-Gage tilbake som spillplattform

LEIPZIG (Gamer.no): Spilltelefonen N-Gage ble aldri den suksessen Nokia hadde håpet på. Telefonen (originalen og QD-utgaven) solgte riktignok godt over en million enheter, og har fortsatt en liten og trofast brukergruppe. Likvel regnes formatet i dag som dødt.

Prøv gratis før kjøp.
Prøv gratis før du betaler.

Nå vil imidlertid den finske mobilgiganten gjennopplive navnet N-Gage. Ikke som en egen enhet, men som en utviklingsplattform som kan levere spill til et bredt utvalg Nokia-telefoner. Det ligger nemlig svært store penger i mediet, om man bare får brukere til å spille mer spill.

Optimist

Diarmuid Feeny har blant annet ansvaret for spillavdelingen i Nokia Tyskland. På første dag av Games Convention Developers Conference under i Leipzig serverte Feeny store ord om N-Gages fremtid:

– Vi tror nisjeprodukter vil gjøre sin entré i massemarkedet i fremtiden og mobilspill er et slikt nijseprodukt. Musikkindustrien hadde for eksempel aldri troen på at CD-en skulle bli så sterkt svekket av nedlastinger fra Internett. Det samme sies om Skype, programmer som dette skaper i dag vanskeligheter for teleselskaper som satser på fasttelefon, sier Feeny.

Feeny innser at per i dag har mobilspill et dårlig rykte på seg. Det er for langt mellom kvalitetsspillene:

– Kvalitet er viktigere enn noen gang før, et dårlig omdømme sprer seg veldig fort i dagens nettsamfunn.

Og han fortsetter:

– 50 prosent av brukerne er nemlig villige til å kjøpe spill til mobilen, men det er bare fem prosent som faktisk gjør det. Bare 2,5 prosent gjør et annengangskjøp. Grunnen til dette er at folk rett og slett ikke får det de forventer, spillene er alt for ofte veldig dårlige. Dessuten er de ikke så mobile som vi ønsker at de skal være.

Derfor er det godt nytt at den nye N-Gage-plattformen vil sette brukeren i stand til å prøve alt av spill før hele tittelen kjøpes og låses opp.

"Nå skal det bli slik at man alltid kan prøve spill før man kjøper."

– Nå skal det bli slik at man alltid kan prøve spill før man kjøper. Da blir ikke kunden skuffet over et produkt de har kjøpt, og kommer dermed tilbake, sier Feeney.

Test og kjøp

Planen for N-Gage-spill er at du skal kunne teste deler av spillet før du faktisk bruker penger på det. Hvis du er fornøyd kan du velge å kjøpe lisensen for en dag eller en måned. Eventuelt kjøpe fullversjonen til odel og eie for alltid. Best av alt, spillet og lagringsfilene forsvinner ikke om du mister mobilen eller kjøper en ny. Alt kan nemlig lagres på det nye nettstedet til N-Gage.

Miika Skaffari, produktssjef for N-Gage Arenas utviklingsverktøy, mener dette gir unike distribusjonsmuligheter.

– Filene vil kunne distruberes på alle tenkelige måter. Det være seg via e-post, nettsteder, på selve mobilen og så videre. Vi får jo uansett ikke inn penger før spillene låses opp av brukeren, sier Skaffari.

Flerspiller skal være en av nøkkelene til å løse mobilspillkoden, og her vil N-Gage virkelig modernisere måten vi sosaliserer gjennom bærbar interaktiv underholdning. Tenk deg Xbox Live, bare på telefonen din.

Skaffari viste frem en rekke bilder og modeller som tyder på at flerspillersystemet N-Gage legger opp til er svært likt det vi finner på Xbox 360. Her får du et eget brukernavn, du får poeng for å klare oppgaver i et spill og du har et rykte bestående av maksimalt fem stjerner. Dette ryktet endres i forhold til hvordan du spiller, hvordan karakter du får av andre du spiller mot og hvis du bidrar med innhold til N-Gage-samfunnet.

"Filene vil kunne distruberes på alle tenkelige måter. Det være seg via e-post, nettsteder, på selve mobilen."

Du kan lage egne vennelister, og det er hele tiden mulig å sjekke hvem på listen som er pålogget eller ikke. Hvis en av dine venner logger seg på, sender en beskjed eller utfordrer deg mens du spiller, får du straks opp en usjenerende liten boks som informerer om dette på skjermen. Showroom er N-Gages hjerte på mobilen, her kan du justere alt du måtte ønske på profilen din. Du kan også gi spill du har testet karakter, samt skrive en liten omtale. På den måten kan andre spillere få umiddelbar informasjon om en tittel de eventuelt ønsker å teste. Etter hvert vil det også bli mulig å laste opp og dele brukerinnhold til spill via Showroom.

Stjeler ikke

Det meste av dette låter uhyre kjent, men Skaffari bedyrer at Nokia ikke har rappet hemningsløst fra Microsoft:

– Nei, det er et eksternt konseptstudio som har utviklet Showroom og flerspillerdesignet. Ifølge dem selv har de aldri sett Xbox Live i det hele tatt.

– Dere frykter ikke et søksmål fra Microsoft på grunn av de mange likhetstrekkene?

– Nei, men vi har tenkt tanken. Derfor har vi sjekket og dobbeltsjekket vårt innhold slik at det ikke skal komme i konflikt med det Microsoft tilbyr.

Finnen innrømmer likevel at han beundrer det Xbox Live har gjort for flerspillermulighetene på konsoll. Skaffari har utvilsomt et håp om at N-Gage-løsningen skal bli minst like populær.

Nokia innrømmer at de har hentet inspirasjon fra Xbox Live, og det synes.
Nokia hevder at utviklerne aldri har sett Xbox Live, til tross for at likhetene er slående.

– Microsoft var de første som fikk til en skikkelig onlinetjeneste for konsoller, Xbox har på mange måter vist oss hvordan det skal gjøres.

Produktsjefen mener også man har lært mye av tiden N-Gage-konsollen var på markedet.

– Vi lærte at vi er på rett spor, og vi har fortsatt en fanatisk (men liten) brukergruppe. Salgene gikk dessverre ned, konsollen henvendte seg i for stor grad til den mer hardbarka gameren. Det vi gjør nå er ikke å fokusere på selve konsollen, men på de mange mulighetene som ligger åpne for spill på vanlige mobiltelefoner, avslutter Skaffari.

N-Gage-plattformen skal etter planen være klar for å gis ut senere i høst, med alle funksjoner som er beskrevet i denne artikkelen. Dessuten vil det hele tiden komme oppdateringer og nye versjoner av programvaren, noe som både utviklere og forbrukere skal nyte godt av.

Nye N-Gage vil for øvrig komme med støtte for en rekke Nokia-telefoner som har vært på markedet siden 2006. Programmet skal kunne lastes gratis ned på slippdatoen. Nokia har for øyeblikket ikke kunngjort hvilke kommende, nye telefoner som vil ha applikasjonen ferdiginstallert fra fabrikk.

Nokia regner med at det vil selges hele 250 millioner kompatible enheter i 2008. Det potensielle markedet er med andre ord enormt. Så blir det spennende å se om kvaliteten på spillene matcher ambisjonene til det finske gigantselskapet. Uten gode spill blir det nemlig vanskelig å nå opp i den knivskarpe konkurransen om spilleres gunst.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen