Nå er DayZ-aplhaen ute. (Bilde: Bohemia Interactive)

Nå er alpha-versjonen av DayZ ute

Men husk at spillet er på langt nær ferdig enda.

Etter måneder – ja, faktisk over et år – med hint, utsettelser og venting har Bohemia Interactive sluppet den uferdige alpha-utgaven av DayZ på Steam Early Access. Men selv om spillet er ute er det på langt nær ferdig.

DayZ har vært i utvikling lenge.
DayZ har vært i utvikling lenge.Foto: Bohemia Interactive

Den etterlengtede frittstående utgaven av det som i utgangspunktet var en modifikasjon til ArmA II, har vært i utvikling i godt over et år nå, og skal vi tro beskrivelsen på Steam-siden er det fremdeles lenge til spillet når betafasen. 

– Vi estimerer at det vil ta mer enn et år å nå beta med alle viktige funksjoner på plass fra nå. Alt av funksjoner og planer som er listet opp her kan endres, vi kan fjerne eller legge til egenskaper slik det passer oss under utviklingsprosessen.

Det den tidlige alpha-utgaven har å by på nå er servere med opp til 40 samtidige spillere, et stort kart på om lag 230 kvadratkilometer, en spillerprofil som holder seg mellom spilløktene og forbedring av gjenstander og våpen.

– Kan bli skuffet

Dean Hall tror mange blir skuffet.
Dean Hall tror mange blir skuffet.Foto: Bohemia Interactive

For mange vil nok spillets uferdige tilstand likevel ha lite å si. Å bli en del av prosessen mens spillet utvikles er en prosess sjefsutvikler Dean «Rocket» Hall har håpet å få til etter at Mojang lykkes med å gjøre det med Minecraft. 

Sjefsutvikler Dean «Rocket» Hall har likevel tidligere gått ut og advart mot å investere tidlig i alpha-utgaven. 

– Å kjøpe tidlig vil være en oppskrift på skuffelse. Det er en sjanse for de som ønsker å være en del av hele prosessen. For dem er prosessen like mye en del av spillet som opplevelsen. For andre er dette det motsatte av hva de vil ha. For å gjøre den endelige lanseringen så glatt som mulig sikter vi oss inn på et kjernepublikum som ønsker å bli dypt involvert i en veldig uferdig opplevelse som skal være en plattform for videre utvikling, uttalte han tidligere i desember.

Ønsker å la spillerne forme terrenget

Da Gamer.no snakket med Hall i fjor virket utvikleren ambisiøs i sine planer. Blant annet var idéen om å la spilleren forme sitt eget område under bakken, og bygge forsvarskanser mot inntrengere. I beskrivelsen over planlagte systemer i spillet ser vi at denne planen fremdeles er i sving i en eller annen form. 

Håpet er å spisse opplevelsen ytterligere med tid.
Håpet er å spisse opplevelsen ytterligere med tid.Foto: Bohemia Interactive

I tillegg finner vi planer om å legge til et yrende dyreliv og kjøretøy, samt å gjøre hele opplevelsen mer spisset. Det er nok dog en stund til vi får se disse egenskapene i spillet.

Modifikasjonen DayZ tok spillverden med storm i fjor, og toppet på sitt meste flere millioner brukere. I spillet søker du å overleve i et zombieinfisert landskap med midlene som er tilgjengelig. Den åpne strukturen i spillet gjør at hver spilløkt utarter seg forskjellig, noe som er et av punktene spillet har høstet mye skryt for.

Det er en grunn til at alpha-utgaven ikke ble sluppet før nå:
I et intervju med Gamer.no forklarte Dean «Rocket» Hall forsinkelsen »

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen