(Bilde: Skjermbilde av Steam, Shutterstock/alpimages)

Nå må Steam-spillere varsle om de sponses

Får du penger for å promotere spill, må du fortelle om det.

Valve har endret Steams brukereglement og lagt inn et nytt krav til spillerne. Dette melder Gamasutra.

– Dersom du bruker Steams tjenester (slik som Steam Curators-listene eller Steam Broadcasting-tjenesten) for å promotere eller gå god for et produkt, en tjeneste eller en hendelse i forbindelse med noen som helst form for gjenytelse fra en tredjepart (inkludert ting som ikke er penger, slik som gratis spill), må du tydelig indikere denne kilden til publikumet ditt, står det nå.

Steam Broadcasting må merkes.
Steam Broadcasting må merkes. Bilde: Valve

Det hele er rimelig enkelt å tyde. Sponses du, eller promoterer spill på oppdrag fra en tredjepart på noen som helst måte i Steam, må du varsle om dette på en eller annen måte. Akkurat hvordan merkingen av sponsing skal se ut sier ikke kravet noe om. 

Endringen kommer bare en måned etter at Valve gikk ut og ba utviklere om å slutte å gi kjøpe seg stemmer i Steam Greenlight-systemet. Steam Greenlight er en tjeneste der publikum kan stemme på hvilke spill de vil ha tilgjengelige for kjøp på nettbutikken Steam, og når utviklerne i praksis kjøper seg stemmer blir det hele upålitelig.

Å vise eller ikke vise

Alt kan selvfølgelig spores tilbake til YouTube og de nye mediene der filmskapere ofte sponses av selskap for å promotere eller omtale spillene deres. I fjor ble temaet heftig diskutert i spillverdenen, ikke minst da Microsoft etter sigende samarbeidet med nettvideosiden Macinima om sponsing, mens videoskaperne ifølge den skisserte kontrakten ble bedt om å ikke oppgi at de hadde blitt sponset. 

I Norge er det forbudt med skjult reklame. Markedsføringsloven er svært tydelig på at reklame må utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig fremstår som reklame – noe enkelte rosabloggere har fått en rapp på fingrene for de siste par årene. Også i Amerika regnes praksisen som et brudd på retningslinjene for markedsføring lagt frem av den amerikanske handelsinstansen, Federal Trade Comission.

De fleste av de største YouTube-personlighetene produserer sponset innhold, slik som Total Bisquit, PewDiePie og nordmennene Prebz og Dennis. Disse markeres litt ulikt. Mens PewDiePie virker å kun markere sponsingen i videobeskrivelsen, melder Total Bisquit om sponsingen i begynnelsen av videoen i tillegg i de nyeste tilfellene. Det gjør også Prebz og Dennis.

Valve fikk for øvrig litt pepper nylig.
Valve får rapp på fingrene etter dårlig kundeservice »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen