Nå roer SimCity-problemene seg

EA byr på gratis spill som plaster på såret.

Etter det tilsynelatende endeløse SimCity-kaoset i forrige uke, virker det som om Maxis er i ferd med å få skipet på rett kurs. I et blogginnlegg på SimCity-nettsiden forteller Maxis-topp Lucy Bradshaw at utvikleren har greid å redusere problemene med 92% sammenlignet med lanseringsdagen.

For å være på den sikre siden avstår Bradshaw fra å si at isen er helt trygg enda, men hevder at det som mangler nå er litt mer observasjon.

– Vi trenger noen dager med data før vi kan forsikre oss om at problemene er fjernet, og at spillet kjører knirkefritt, skriver Maxis-sjefen.

Ett gratis spill

Over helgen har Maxis jobbet på spreng for å oppdatere og legge til servere. Senest søndag leverte nettverksansvarlige Barrie Tingle en oppdatering om nye forandringer. Ikke bare har serverne fått høyere kapasitet, men Maxis har også jobbet med å øke stabiliteten.

SimCity har ikke akkurat hatt en knirkefri lansering.
SimCity har ikke akkurat hatt en knirkefri lansering.

Problemene har vært mange: kunder har slitt med å laste ned spillet og komme seg inn på serverne når presset har vært som verst. Noen opplevde å bli kastet ut av spillet i hytt og gevær, mens andre har mistet betydelig med spillprogresjon. Situasjonen har vært slitsom for utallige kunder som forståelig nok har vært opprømte.

Som et ekstra plaster på såret for alle som har slitt og strevd i denne tunge tiden vanker det nå et gratis spill.

– For å komme inn i varmen igjen kommer vi til å tilby ett gratis spill fra EA-porteføljen. Den 18. mars får SimCity-spillere som har aktivert spillet en e-post som forteller hvordan de kan løse inn spillet, skrev Maxis-sjef Lucy Bradshaw i en oppdatering torsdag.

Slik har sikkert stemningen vært i Maxis-kontorene den siste uken.
Slik har sikkert stemningen vært i Maxis-kontorene den siste uken.

Fredag stengte Maxis ned noen av spillets funksjoner midlertidig – ledertavler og spillhastigheten gepard. Målet var å avlaste servertrykket, et tiltak som ser ut til å ha virket. Fremdeles er disse egenskapene borte, men Maxis lover å legge de inn igjen når serverstabiliteten er på topp. Vi krysser fingrene for at det ikke tar så alt for lang tid, nå som tumultene ser ut til å roe seg.

Umulighet med avkoblet modus

Inngangskravet om å alltid være på nett har vekket harme blant spillere siden lanseringen, og har fått skylden for mange av problemene. Faktisk er dette temaet så betent at nært 60 000 signaturer har blitt samlet inn på Change.org, der de undertegnede ber EA om å avstå fra å kreve slike metoder i framtidige spill.

For SimCity har nok det skipet seilt.

Det blir nok ingen avkoblet modus.
Det blir nok ingen avkoblet modus.

– Spillet ble designet for flerspiller, vi simulerer hele regionen på serveren, så det er rett og slett ikke mulig, hevdet spillets offisielle twitterkonto så sent som fredag.

SimCitys trøblete lansering blir neppe glemt med det første, og har utvilsomt gitt et debatttrumfkort til motstandere av spill som krever nettilkobling. Allerede i fjor advarte Gamer.nos Joachim Froholt mot en uønsket fremtid for mediet om nettkobling fortsetter å være et krav.

Når serverproblemene nå endelig ser ut til å gå mot slutten er håpet at alle skal kunne oppleve det gode spillet som har ligget skjult bak alt kaoset. Gamer.nos anmelder stilte seg svært positiv til bybyggingen, selv om han pekte ut at byene var litt små og at det burde være mulig å spille uten å være koblet på verdensveven til enhver tid.

Sjekk gjerne ut siste episode av vår podkast der vi minnes det aller første SimCity-spillet, som nesten ingen hadde tro på.

Les om den skandaløse lanseringen av SimCity
Les blogginnlegg: Hvordan bør vi anmelde nettavhengige spill?

Kommentarer (63)

Forsiden akkurat nå

Til toppen