Nå slipper du å tviholde på bilen. (Bilde: Rockstar)

Nå skal du ikke lenger miste Grand Theft Auto V-progresjon

Ny oppdatering er ute på PlayStation 3, og snart på Xbox 360.

Etter ti turbulente dager tror Rockstar nå at de har greid å nappe progresjonstap i Grand Theft Auto Online ut av nettspillet. En ny oppdatering til PlayStation 3 er ute allerede, mens Xbox 360-utgaven får sin dose senest fredag. Dette melder Rockstar selv.

Franklin trenger ikke lete etter alt han har mistet lenger.
Franklin trenger ikke lete etter alt han har mistet lenger.

– Oppdateringen vil løse problemet med at spillere mister progresjon, sett bort fra et par spesifikke tilfeller der spilleren kjøper en bil og lagringen ikke finner sted på grunn av at spillet ikke klarer å lagre i skyen. En løsning på dette ene problemet jobbes med, og vi melder fra når en slik oppdatering kommer, står det på Rockstarts nettsted, Newswire.

Ellers anbefaler Rockstar fremdeles spillere å tvinge spillet til å lagre før de skrur det av, ved å gå til enspillerdelen via pausemenyen. Man bør heller ikke trykke på «retry» når man får beskjed om at Rockstar Cloud Services er nede. I stedet bør man hoppe inn i enspillerdelen og prøve å komme seg inn i nettdelen derifra.

Ekstra småtterier

Progresjonstapet er ikke det eneste Rockstar retter med oppdateringen. I samme åndedrag fikser de en liste med små og store problemer i Grand Theft Auto Online, som har vært til bry for enkelte. 

Bilene skal lagres også, så lenge du er påpasselig.
Bilene skal lagres også, så lenge du er påpasselig.

Problemer med det som oppleves som uendelige lasteskjermer skal ha blitt skjært ut, sammen med manglende brukergrensesnitt mellom jobber. Nå skal man heller ikke bli fanget i bilsjappa Los Santos Customs under opplæringsdelen, og man skal ikke tape gatebilrace fordi spillere plutselig lastes inn i spillet lenger frem i løypa. Hele listen med forbedringer kan sees på Newswire

Nett = trøbbel

Med Grand Theft Auto Online har Rockstar snublet ned i samme voldgrav som utallige nettfokuserte spill før dem – en lansering preget av kaos, usikkerhet og store problemer som hemmer opplevelsen for kundene.

Ser vi solnedgangen for Grand Theft Auto Onlines nettrøbbel?
Ser vi solnedgangen for Grand Theft Auto Onlines nettrøbbel?

De siste par årene har slike problemer vært en gjenganger i spillmediet. I år har særlig SimCity i mars preget nyhetsbildet med sine lanseringsproblemer, mens en hakket mer grasiøs Final Fantasy XIV: A Realm Reborn snublet seg i gang tidligere i høst. 

Enspillerdelen av Grand Theft Auto V har dog fått storeslem, både hos kritikere og fans. Onsdag ble det meldt at storspillet hadde knust hele syv rekorder hos rekordpåpasser Guinness. Blant annet kan Rockstar hekte på medaljer for å ha utviklet underholdningsobjetket som raskest har tjent inn en million dollar, samt for å være det mest innbringende dataspillet på 24 timer.  

Les også: Anmeldelse av Grand Theft Auto V
Les også: Lanseringstrøbbel for Grand Theft Auto Online

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen