Nå vet vi mye mer om Mass Effect: Andromeda

BioWare åpnet slusene.

Mandag kveld strømmet det på med ny informasjon om kommende Mass Effect: Andromeda. Først slapp EA en ny filmatisk trailer – som du kan se øverst i artikkelen – før Game Informer (via NeoGAF) senere på kvelden åpnet slusene for fullt. 

Satt like etter Mass Effect 2

Mass Effect: Andromeda.
Mass Effect: Andromeda. Bilde: EA

En ting fansen kunne tolke ut av en ny oppdatering på spillets nettsider er at spillet finner sted like etter Mass Effect 2. Hovedperson Ryder forlater Melkeveien i år 2185 i fiksjonen – samme år som Mass Effect 2 runder av. 

Siden Ryder og gjengen hans på skipet ligger i dyp cryo-søvn for å ikke kjede seg ihjel på sin 600 år lange reise til galaksen Andromeda, vet de derfor ingenting om utfallet etter Reaper-krigen i Mass Effect 3

Store endringer

Mass Effect: Andromeda blir ganske annerledes sammenlignet med tidligere Mass Effect-spill på andre måter også. Klassesystemet vi kjenner fra de foregående spillene er helt borte. I stedet har Ryder et ferdighetstre som strekker seg mye bredere, som gjør at man kan spesialisere seg slik man vil. 

Mass Effect: Andromeda.
Mass Effect: Andromeda. Bilde: EA

Etter hvert som man velger sin vei vil man få bonuser basert på måten man velger å spille. Det vil gjøre at man får titler basert på de gamle klassene vi kjenner fra tidligere spill, slik som Vanguard og Adept. Du skal heller ikke være helt låst til valgene dine, og vil få muligheter til å velge nye veier i løpet av spillets gang.

Du skal kunne bruke nærkampsvåpen i kamp også, uten at vi vet noe mer om akkurat hvordan det vil fungere. Et dekningssystem, slik vi har sett i tredjepersons skytespill de siste årene, nevnes også. 

Spillere vil kunne utforske planeter og delta i kamper med et nytt kjøretøy – Nomad – som minner veldig om Mako-bilen fra det første Mass Effect-spillet. 

Nye dialog- og forholdssystemer

Mass Effect: Andromeda.
Mass Effect: Andromeda. Bilde: EA

Det vanlige Paragon/Renegade-systemet som tidligere la opp til at handlinger man foretok seg i historien ville få innvirkning på om man ble ansett som «god» eller «ond» har blitt helt byttet ut også. I stedet har man et større utvalg av reaksjonsmuligheter. Dialogmengden skal også ha økt.

Hvordan man forholder seg til potensielle partnere skal også ha fått mye mer dynamikk. I tidligere Mass Effect-spill kunne man opprette romantiske forhold med sine medarbeidere på skipet, men man var som regel begrenset til flørting med sex som det endelige målet i alle tilfeller. Blant annet nevnes det at noen av figurene ønsker seg langtidsforhold, mens andre gjerne ønsker seg noe mer flyktig. Akkurat hva BioWare skal gjøre for å gjøre disse forholdene mer dypere og dynamiske vet vi likevel ikke.

Nye figurer

Som vi vet fra før av skal historien være sentrert rundt søskenparet Ryder, der man får velge om man skal være broren eller søsteren. I natt fikk vi høre om noen nye figurer: Asarien som har vært med i noen trailere går under kallenavnet Peebee; du har en menneskesoldat på laget som heter Liam; og antagonistrasen i spillet heter Kett. 

Spillere vil kunne besøke «the Nexus» som skal ha samme funksjon som the Citadel fra Mass Effect. 

En flerspillerdel er også i planene – en nyere variant av den typen fire-spillermodus vi så i Mass Effect 3. Ellers har det tidligere kommet frem at Mass Effect: Andromeda vil bli svært omfattende og by på mange planeter, nye raser og nye teknologier man kan boltre seg med.

Spillet skal slippes til PlayStation 4, Xbox One og Windows i første kvartal neste år. 

BioWare har også sluppet et klipp fra Mass Effect: Andromeda i heftig 4K-oppløsning » 

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen