(Bilde: Skjermdump av Nintendos side)

Nå vil Nintendo dele YouTube-inntektene med «let's play»-gjengen

Slår fast hva de ønsker en gang for alle.

Nintendo har åpnet et nytt samarbeidsprogram for YouTube-ere for å dele annonseinntektene de får av videoinnholdet de skaper mellom seg. 

Programmet kalles The Nintendo Creators Program, og skal etter planen slippes 27. mai. Det kan likevel testes ut for de som ønsker det nå, i en beta-form.

Nintendo har hatt et litt vanskelig forhold til de oppadkommende YouTube-erne de siste årene, og dette partnerprogrammet virker å være et endelig svar på hvordan de ønsker å forholde seg til fenomenet.

Med programmet får de som lager «let's play»-videoer og annet videoinnhold 60 prosent av annonseinntektene, dersom videoen bruker lisenserte Nintendo-produkter. I praksis betyr det antageligvis alt av Nintendo-spill. Velger du å ha en ren Nintendo-kanal får du 70 prosent av inntektene i stedet. 

Forbedring?

I 2013 hadde pipa en annen låt. Da valgte Nintendo å registrere seg som YouTube-partner for å dra beslag på nettopp reklameinntekter fra videoer som innehold deres spill. 

– Som et ledd i vår innsats for å sikre at Nintendo-innhold deles via sosiale medier på en riktig og sikker måte, har vi blitt en YouTube-partner. I februar 2013 registrerte vi våre opphavsrettigheter i YouTube-databasen. Dette vil ikke bety noe for flesteparten av de tilhengerskapte videoene, men de som viser Nintendo-eid innhold, som bilder eller lyd av en viss lengde, vil det nå bli lagt inn reklamer i starten, ved siden av eller på slutten av videoene, fortalte Nintendo den gang i en uttalelse til GameFront.

De snudde likevel etter kort tid, virker det som. Flere YouTube-ere meldte senere samme år at annonseinntektene begynte å strømme inn igjen. 

Det nye programmet er altså et steg i en mer inkluderende retning, der Nintendo ser verdien i det filmskaperne gjør. Om filmskaperne føler det samme er et annet spørsmål. Debatten om hva som burde være tillatt og ikke, og hvorvidt det å spille et spill burde være underlagt opphavsrett er noe bransjen nok kommer til å fortsette å diskutere en stund til.

Rettighetsspørsmålet for YouTube har vært litt snodig lenge.
I 2013 ble tusenvis av spillvideoer anklaget for opphavsrettsbrudd »

Kommentarer (33)

Forsiden akkurat nå

Til toppen