Man trenger alltid litt mer tid. (Bilde: Ubisoft)

– Når vi lover at man kan hacke alt, så forventes det at vi leverer

Derfor ble Watch Dogs utsatt.

Opprampingen mot lanseringen av PlayStation 4 og Xbox One i fjor ble i langt tid preget av særlig ett spill. Watch Dogs ble helt siden 2012 stemplet som ett av spillene som viste hva den neste spillgenerasjonene skulle by på. Derfor ble mange overrasket da spillet plutselig ble utsatt, bare fire uker før lanseringsdatoen i høst.

Ønske om å levere

I en samtale med Eurogamer forklarer spillets kreative sjef, Jonathan Morin, hva det var som gjorde at spillet ble utsatt i siste liten. 

Watch Dogs kommer straks.
Watch Dogs kommer straks.

– Når man lover en spiller at han skal kunne hacke alt og utfolde seg selv, forventer de at resultatene er der. Et komplisert spill som ikke fungerer er ikke et hakk bedre enn et mindre komplisert et som virker, forklarer han. 

Internt i studioet var alle enige om at mange av spillsystemene måtte kunne virke i tandem for at spillet ikke skulle lide. Et eksempel som trekkes frem er potensialet for at et hacke-oppdrag ødelegges av at noe annet i den åpne verdenen spiller inn på situasjonen. 

Tilsynelatende har tiden blitt brukt på å sikre at slike ting ikke skal skje, og på å legge siste finpuss på verket. Ubisoft Montreal ville sikre at de kom så tett opp mot de store ambisjonene som ble fordret på E3-messen i 2012. Heldigvis var lederne i Ubisoft med på notene, og lot teamet ta litt ekstra tid for å sikre dette.

Hacking og slossing blir dagligdags.
Hacking og slossing blir dagligdags.

– For å være helt ærlig med deg, og dette høres sikkert ut som politikkbullshit, men det å jobbe i Ubisoft byr på en kombinasjon av ting som jeg ikke er sikker på om eksisterer andre plasser, forteller Morin.

Han peker på hvordan Ubisofts ledelse for det meste består av folk som har erfaring med spillutvikling. Dette gjør at utviklerne og ledelsen har en felles forståelse for hva som behøves for å gjøre ting riktig. Og det var toppsjefen selv, Yves Guillemot som til syvende og sist ga klarsignal til utsettelsen av spillet. 

Nå er studioet dog på oppløpssiden. Watch Dogs kommer til Windows, Xbox One, PlayStation 4, PlayStation 3 og Xbox 360 27. mai

For å sikre at alt skal være på stell til lansering på de andre plattformene, har Ubisoft Montreal forøvrig satt Wii U-versjonen på vent. De planlegger å ta opp igjen arbeidet etter at spillet er ute på alt annet.

Vi slo av en prat med Watch Dogs-utviklerne under E3 i fjor:
Den gang skrøt animasjonssjefen av hva de nye konsollene kunne gjøre »

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen