NARC

Alltid drømt om å være en narkotikabrukende og korrupt politimann? Her er spillet for deg. Alle dere andre kan like godt styre unna.

Et ukjent superstoff er på markedet, det er så sterkt at halvdøde mennesker vekkes til live i kortere perioder. Spillet begynner med en scene der en kriminell blir skutt i fillebiter, men får i seg stoffet like før sitt siste åndedrag. Resultatet blir åtte døde politimenn før du tar deg av desperadoen personlig. Spillet forsetter med at du skyter en hel haug med idoter, selger og bruker dop, og etterforsker litt innimellom. Målet er å finne opphavet og identiteten til dette nye stoffet.

Politivold
Etter den første scenen står opplæringssekvensen for tur. Her skal det arresteres og bankes opp, i tillegg til at det blir litt løping. Pedagogisk fungerer dette bra, mest på grunn av relativt få kontrollmuligheter. Etter at du er ferdig på denne kjappe politiskolen går du inn i aktiv tjeneste, der kompromisser ikke er en del av hverdagen. Du får kontroll over to politimenn om hverandre. Rebellen Jack Forzenski liker å leve litt på kanten og er ikke mors beste barn. Ambisiøse Marcus Hall er spillets afroamerikanske alibi. Han satser alt på karrieren og er den "snille" purken. Hører jeg noen mumle om filmen Dødelig Våpen? Ja, likhetstrekkene er der, men i NARC møter vi politimenn som er enda mer kompromissløse.

En annen inspirasjonskilde for utvikleren er helt tydelig Grand Theft Auto, bare synd at inspirasjon ikke automatisk betyr kvalitet. Historien og oppdragene fremstår som ensformige og småkjedelige. Klisjeene hagler, både i handling og ord. Her bannes det over en lav sko, noe som egentlig er lite oppsiktvekkende når man tar all volden i betraktning. Noe av helhetsinntrykket kunne vært reddet av en brukbar bilpark som var tilgjengelig for rask action når som helst. Uheldigvis består denne stort sett av et par drosjer og noen politibiler som kjører rundt i byen på usynlige skinner.

Dansegalla
NARC operer med noe som kalles "Badge Rating", en måleenhet (0-100) rundt hvordan du oppfører deg. Dine moralske valg har nemlig en viss innvirkning på din politirolle, i hvert fall er det noe slikt man har prøvd å få til. Er du slem purk går poengene nedover, og du kan etter hvert risikere å bli sparket ut av politistyrken. Er du alltid snill og leverer alt du finner i den hendige bevisboksen på stasjonen, ja da vil alle smile til deg og kaste blomster for dine føtter. Uansett hvor slem du har vært så er ikke veien tilbake lang, et par arrestasjoner (til og med som sivil) så er du tilbake i blått. Blir du hekta på knark må du fullføre et par teite minispill for å bli ren igjen. Minispill er i vinden om dagen, men her passer det ikke særlig godt inn.

Arrestasjoner er hverdagskost i politiyrket, slik er det også i NARC. Du kan vise politiskiltet ditt før du går løs på gjerningsmannen, og med riktig timing vil det hele foregå uten dramatikk. I flere situasjoner må det basketak til, enkelte ganger blir det også langvarig. Slåsskamper ser ut som en vanlig fredagskveld på en av våre mange danskebåter sine dansegulv. Det vil si ganske latterlig for de fleste av oss under 50 år. Mens dansen foregår kan du slå, sparke og utføre spesielle kombinasjonsangrep. Jeg var så heldig å finne en annen taktikk som fungerte godt: Skyt dem i hue. Om du ikke dreper kan du avhøre enkelte av de pågrepne, men dette blir annonsert før de aktuelle oppdragene.

Som du utvilsomt har gjettet ved å bruke ditt klare sinn så handler dette spillet om narkotika. Ikke bare kan du kjøpe, stjele og selge det, du kan bruke det også. I seg selv er ikke dette helt absurd, men når det settes i en slik sammenheng som det gjøres i NARC synes jeg det blir litt drøyt. Her kan du nemlig forbedre deg selv i korte perioder ved å misbruke narkotika. Hvis du sliter med å vinne en skuddveksling, noe som sjeldent er tilfellet, så er det bare å ta en dose eller to. Du kan for eksempel røyke litt pot for å få tiden til å gå saktere eller litt crack for å øke treffsikkerheten.