Need for Speed uten ferdiglagde biler

I mange år har Need for Speed-spillene (NFS) fra Electronic Arts vært blant de mest anerkjente bilspillene. Som oftest har spillerne hatt tilgang til en rekke europeiske og noen få amerikanske sportsbiler. EA har til og med laget et spill dedikert bare til Porscher.

De siste årene har det blitt veldig populært å kjøpe billige biler for så å trimme motorer og forandre på uteseendet. Et av de kraftigste signalene på at denne undergrunnslivsstilen har tatt av var filmen The Fast and the Furious som kom i fjor. I kjølevannet av den filmen har omtrent alt som kan krype å gå av spillutviklere hevet seg på bølgen og valgt å utvikle spill basert på denne livsstilen. EA er som markedsleder så klart med i denne nye bølgen av spill.

Deres tilskudd til sjangeren blir NFS: Underground. Dette et på mange måter et helt nytt NFS-spill. Nå får du ikke lenger utlevert en ferdigstilt bil, som du må kjøre med til du har vunnet nok til å kjøpe en ny og sprekere bil. Her skal du kjøpe en billig, gjerne brukt, bil som du så sakte men sikkert skal bygge opp til et testosteronosende monster. Kjøp en gammel Honda Civic, bytt motor, sett inn en turbo, sleng inn noen NOS-beholdere, bytt bremser, spoilere, dempere osv. Her er det bare fantasien som setter grenser for hva du kan gjøre. Etter hvert som du vinner flere konkuranser utover i spillet vil du tjene mer penger du kan legge i bilen din.

Spillet har en rekke forskjellige konkuranseformer. Mange av dem kjent fra de tidligere spillene. Nytt for dette spillet er dragracing, noe som er typisk i streetracing-scenen. Her er det om å gjøre å kjøre en rett strekning fortest mulig. Siden alt foregår på vanlige gater og om natten kan det fort hende at du møter på annen trafikk eller andre ting som kommer i veien for deg. Da er det bare å håpe at du har installert gode nok bremser på bilen og ikke brukt alle pengene på styling. En gylden regel sier at bremsene skal oppgraderes før noe annet. Det kan være en god regel i dette spillet også. EA har fått lisens til å legge inn mer enn 25 biler i spillet. De har også avtaler som gjør at mer enn 40 utstyrsleverandører til biltuning er med i NFS:UG.

Versjonen vi så av spillet var en tidlig alpha så det gjenstår fortsatt masse jobb før spillet er klart til lansering. Spørsmålet er om EA er raske nok til å komme seg inn på markedet. Vi har sett omtrent 10 andre titler som går ut på akkurat det samme som NFS:UG og mange av dem så minst like spennende ut. NFS har så klart navnet å støtte seg på, men som sagt, spørsmålet er om de rekker det i tide. Spillet er ventet ute første halvår 2004 og vil være å få på alle plattformer untatt GBA. PC og PS2-versjonene vil også gi muligheten til online spilling.

Siste fra forsiden