Neighbours from Hell

De aller fleste har opplevd å ergre seg over naboen på ett eller annet tidspunkt. I nyhetene og lokalsendingene ser vi ofte reportasjer fra nabokrangler som har gått for langt, og det krangles om så mye. Trær som blokkerer sola, hunder som gjør, grenser, rot i nabogården og så videre.

Ingenting er for smått til at vi ikke kan krangle om det. JoWood har innsett at dette er en perfekt ting å lage spill om, og Neighbours from Hell er resultatet. Du spiller Woody, som har en virkelig råtten nabo, og nå får du sjansen til å ta hevn.

Skjult kamera
Konseptet er spennende: Du er den store stjernen i et nytt realityshow på TV. For å oppnå publikums gunst må du spille den uvitende naboen din en rekke puss for å gjøre ham så sint som mulig. Det hele følges med skjult kamera, og når du spiller naboen din et puss reagerer publikum automatisk med latter og applaus. Hvis du klarer å få naboen så sint at det virkelig koker over blir publikum ennå mer fornøyd. Desto mer fornøyd publikum er, desto flere poeng får du.

Hver av spillets fjorten episoder starter ved at du kommer tomhendt inn i naboens hus. Alt utstyr du trenger for å utføre skurkestrekene dine vil du finne ved å lete rundt om i huset hans. Blir du oppdaget av naboen vil han gi deg grundig bank, og episoden er automatisk over. For å unngå å bli oppdaget må du sikre at du aldri er i samme rom som naboen med mindre du har gjemt deg. Naboen har også noen kjæledyr som du må snike deg forbi hvis ikke du vil at de skal oppdage deg og bråke slik at naboen kommer løpende for å sjekke.

I hver episode har naboen en rekke rutiner han går i gjennom, og som du må studere nøye for å vinne. Hvis du ser at naboen setter seg i godstolen kan det for eksempel lønne seg å putte noen tegnestifter i stolen slik at han får seg en smertefull overraskelse neste gang han setter seg. Etter hvert som du fullfører episodene i spillet blir rutinene til naboen mer og mer kompliserte, og du må utføre flere og flere triks for å komme videre.

Et dukkehjem
De som bygde naboens hus gjorde ikke en særlig god jobb, for en av veggene mangler. Det passer imidlertid oss svært bra, for det betyr at vi kan titte inn i huset fra siden, som med et dukkehus. Huset har alle de vanlige rommene et hus behøver: Gang, bad, stue, kjøkken, hjemmekontor og soverom. I tillegg er det utstyrt med veranda og kjeller/vaskerom. I begynnelsen er bare deler av huset åpent, men etter som du spiller låses dører opp og du får tilgang til nye rom.

For å få maksimal uttelling gjelder det å arrangere det slik at naboen går i flere feller etter hverandre. Da får han en ny ting å rase over før han rekker å bli i godt humør etter å ha gått i den forrige fella. På denne måten får du det til å koke over for stakkaren, og dette gir naturligvis ekstrapoeng. Du kan påvirke naboens rutiner ved hjelp av fellene dine. Hvis du, f.eks. får ham til å spise et eller annet kvalmt vil han løpe til toalettet for å spy. Da kan det passe fint om du på forhånd har stappet toalettpapir i vannklosettet, slik at han ikke kan skylle ned elendigheten. Neighbours from Hell er med andre ord ikke spillet for deg som ble født med glorie svevende over hodet ditt.

Kontrollene er svært lette å sette seg inn i, og er som tatt ut i fra et "pek-og-klikk"-eventyrspill. Ved å klikke på objekter rundt om i naboens hus plukker du dem opp, undersøker dem eller ødelegger dem på en eller annen måte (dette skjer automatisk etter hva som er den relevante handlingen). Tingene du tar med deg er synlige i den nederste delen av skjermen, og ved å klikke på dem og deretter på et annet objekt, kan du bruke dem på dette objektet (eksempelvis: tegnestifter på en stol). Du flytter Woody ved å klikke på gulvet der du vil gå, eller på et objekt som du vil gå til. Høyreklikk fører til at Woody sniker seg mot målet i stedet for å gå vanlig.