Anmeldelse

Neocron

Her kommer enda et spill hvor du skal rote rundt i en forholdsvis interessant verden i søk etter rikdom, berømmelse, og forhåpentligvis evig lykke. Vekk er likevel dverger og drager, alver og kjemper. Magikere har blitt psi-utøvere, tyver har blitt spioner, og fjell og daler svøpt i alvesang og magiske skygger har blitt byttet ut med laberynter av kaldt metall og endeløse marker med post-apokalyptisk terreng.

Side 1
Side 2
Side 3

Neocron for dine føtter
I kjent Anarchy Online-stil får du din egen leilighet i Neocron. Forskjellen ligger i det at leilighetskonseptet er langt bedre gjennomført i Neocron, selv om det er en lang vei å gå før det blir perfekt. Leiligheten din ligger naturligvis innenfor selve byen, og hvilken fraksjon du valgte å tilhøre bestemmer hvor i byen leiligheten ligger. Er du f.eks. med i "Tsunami Syndicate", vil du da bli plassert i byens litt mer tvilsomme strøk hvor røde neonlys og stirppeklubber regjerer. Du hørte riktig; strippeklubber. Spillet florerer av dem, og man kan vel si at å besøke en strippeklubb i Neocron er et godt alternativ til å besøke en i virkeligheten - selv om jeg har heller lite erfaring med sistnevnte. Leiligheten din ligger i en av de skyhøye boligblokkene, som bare fortsetter og fortsetter opp i det blå. Dette gir deg følelsen av at du faktisk bor innenfor bygningen sammen med alle de andre leilighetseierne.

Det ga meg aldri særlig mening at alle bodde i den relativt lille bygningen i Anarchy Online, men i Neocron er det heller litt logisk da vi ikke vet hvor stor bygningen er. For å komme inn i leiligheten din går du rett og slett inn i heisen i lobbyen og skriver inn navnet ditt. Du vil da bli ført opp til din leilighet, og siden du er eieren av bopelen kan du spasere rett inn. Vil du ha venner på besøk kan be dem skrive inn navnet ditt, men de får bare lov til å gå inn i gangen din. De kan da ringe på døren og du må åpne opp for dem - en glimrende løsning. Leiligheten du får i begynnelsen i spillet er etter spillets egne standarder det dårligste du kan få. Hadde dette vært virkelighetens boligmarked vil jeg likevel anta at Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marit bor i noe av tilsvarende størrelse i London. Leiligheten er utstyrt med et solid antall teknologisk utstyr, slik som "GoGuardian" - en maskin du kan plassere en rekke gjenstander i, for så å åpne en annen "GoGuardian" hvor som helst i verden og få ut de samme gjenstandene. I leiligheten din finner du selvsagt mer tradisjonelle lagringsmedium, slik som de gode gamle skapene. De fungerer fortsatt!

Du finner også en gjenopplivningsmaskin i leiligheten din, også kjent som "gene replicator". Disse er strødd utover byen, og straks du aktiverer en av dem dukker de opp i listen over knutepunter du kan bestemme deg for å bli gjenopplivet ved de gangene du presterer å dø. Utover denne flotte biten maskinvare, finner du den aller viktigste gjenstanden i hele Neocron: "CityCom"-maskinen. Dette er rett og slett en slags datamaskin, og du finner dem overalt i byen, samt i din egen ringe leilighet. Her har du en hel håndfull forskjellige tjenester, hvor den viktigste samfunnsbyggeren er forumene. Akkurat som en webside klikker du deg inn på forskjellige forumer hvor du kan starte egne tråder, samt svare på andres. Her kan du selge varer og tjenester, sette opp møter med andre folk, eller bare småprate litt. Du har også ditt eget e-post program, hvor du kan sende og motta e-post sammen med andre spillere. For å sende en e-post skriver du bare inn spillerens navn som mottaker - enkelt og greit.

Jeg har ikke ord for hvor viktig disse to elementene er for spillet, og jeg vil gå så langt som å si at det bærer hele spillsamfunnet på sine skuldre. Uten disse hadde Neocron vært en svært tynn opplevelse når det gjelder samkvem med andre spillere. Via CityCom finner du også en side dedikert til nyheter innenfor samfunnet, som kun spillets administratorer har tilgang til. Du kan likevel sende inn nyheter, og en administrator vil da evaluere nyheten og sette den opp hvis han føler for det. Her finner du også et hav av informasjon om spillverdenen, spesielt i henhold til de forskjellige fraksjonene. I områdene utenfor byen finner du en rekke utposter som spillerne selv kan kjempe om å eie, og via CityCom kan du finne informasjon om hvem som eier hvilke.

Du kan også søke på andre spillere og få opp all informasjom om dem - et slags manntall. Her finner du absolutt alt du måtte ønske å vite om dem. Sist, men ikke minst, finner du frem til de ulike oppdragene som de forskjellige fraksjonene tilbyr. Jobbene per i dag har absolutt ingen variasjon, og det eneste du har å velge mellom er å enten drepe en eller annen skapning for en latterlig liten penge, eller levere et eller annet. Fraksjonene tilbyr lite ulike oppdrag, og de er overhodet ikke tilpasset spillets forskjellige klasser. Spioner får samme oppdrag som krigerne, noe som ikke gir noen mening uansett hvordan du ser på det.

Er dette klonekrigen alle snakker om?
Hovedproblemet i spillet ligger i at alt er mer eller mindre likt. Innholdsmessig er spillet svært dårlig, selv om de elementene som allerede er der, og spillets grunnleggende funksjoner slik som CityCom-maskinene er mesterlig utført. Spillerfigurene har minimal variasjon, og for dem som er vant til forskjellen mellom dverger og alver, blir det kanskje noe hardt å gå til et spill hvor absolutt alle er mennesker. Like mennesker. Straks du befinner deg i Neocrons gater får du en ekkel følelse av å befinne deg i det som må være Saddam Husseins militærleirer - alle løper rundt tilsynelatende uten å vite hvor de skal, og alle ser mer eller mindre like ut.

>

Da det finnes såpass få klasser, altså kun fire, bidrar ikke dette til å gjøre det hele bedre. Det føles rett og slett som alle er altfor like, og at ingen kan bidra med spesielle egenskaper og talenter utover dette med å bygge våpen, som stortsett alle ønsker å kjøpe. Dette har nemlig spillet gjort svært bra, og de våpnene spillerne lager er både bedre, og er av større verdi enn dem du kan kjøpe i butikkene. Dette gir spillerne en god grunn til å drive med våpenlaging, og kan faktisk tjene en liten slant på det. Hele "crafting"-systemet, som det populært blir kalt i denne sjangeren, er veldig bra utført. Du kjøper forskjellige skisser av våpen, samt delene, og lager det ved hjelp av forskjellige verktøy. Etterhvert som du blir bedre i dette vil du kunne lage våpen av bedre kvalitet. Du kan også utstyre våpen med forskjellige mekanismer, slik som lasersikte og kikkertsikte.

Å kjøpe gjenstander fra butikkeierne i spillet er en helt annen sak. Det finnes forskjellige spesialitetsbutikker, men også pante-sjapper hvor ting er billigere, men av dårligere kvalitet. Det finnes en rekke ulike våpen slik som bombekastere, vanlige pistoler, laserpistoler, maskinpistoler, granater, og simplest av alt - kniver. Det som likevel er så irriterende er at saker og ting koster unormalt mye penger, og i en verden hvor du tjener kanskje fem hundre på å gjøre gjentakende, kjedelige oppdrag, blir det lett et irritasjonsmoment at det dårligste skytevåpnet kanskje koster tjue tusen. Alle våpen har forskjellige typer ammunisjon, og du kan også kjøpe konverterings-maskiner om du skulle ha bruk for det.

Spillere kan også gå til innkjøp av bedre leiligheter, som er en sentral del av å være et status-symbol, og som for å være helt ærlig er det eneste som skiller deg ut fra mengden. Jeg kan med sikkerhet si at de peneste leilighetene i posh-distriktet Via Rosso er rett og slett nydelige. Med polert, reflekterende marmorgulv, og lyset fra solen som skinner inn de enorme vinduene ser de virkelig flotte ut. Foreløpig er det ikke mulig å modifisere leilighetene, men utviklerne lover at det etterhvert skal det bli mulig å kjøpe forskjellig inventar, og dermed kunne møblere residensen din. Det blir utvilsomt svært spennende, og hjelper å gjøre en svært god del av spillet enda bedre. Spillerne kan også gå til innkjøp av en rekke kjøretøyer, fra enorme stridsvogner, til mer en mer diskre luftpute-sykkel. Likevel, om du så er en digital Kong Midas kan jeg love deg at du vil ha problemer med å få råd til disse kjøretøyene.

Jeg antar at et ytterst fåtall av spillerne noengang vil oppleve å rulle over spillets ensformige fjell og daler. Når man først snakker om terrenget er det ingen tvil om at spillet svikter. Terrenget er delt opp i små områder, men ikke på den samme måten som f.eks. EverQuest. Terrenget er relativt uendelig, og man merker overgangen mellom områder bare med små stopp. Områdene, i hvertfall i mine øyne, er litt kjedelige og gjentakende. Man får ikke den samme "wow"-følelsen som i f.eks. EverQuest, eller Anarchy Online for den saks skyld. Potensialet ligger der likevel. Litt mer utvikling, og litt flere landskapstyper, og jeg tror spillet vil få et riktig ansikstløft. Dette er fordelen med onlinespill, da utviklerne hele tiden kan bygge videre på spillene.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden