Neocron

Her kommer enda et spill hvor du skal rote rundt i en forholdsvis interessant verden i søk etter rikdom, berømmelse, og forhåpentligvis evig lykke. Vekk er likevel dverger og drager, alver og kjemper. Magikere har blitt psi-utøvere, tyver har blitt spioner, og fjell og daler svøpt i alvesang og magiske skygger har blitt byttet ut med laberynter av kaldt metall og endeløse marker med post-apokalyptisk terreng.

Dette høres kanskje ut som Anarchy Online, men faktisk har fremtidsjangeren blitt utvidet enda en gang med Neocron - et onlinespill satt i en fjern fremtid hvor alt håp er ute, og verden blir dominert av utallige fraksjoner med ulike meninger og formål. Jeg leste en gang et utdrag fra et foredrag om spilldesign, hvor foredragsholderen klart fortalte at hvis man noen gang skal lage et godt spill som ville bli populært, og ikke minst respektert - skulle man ikke basere det på cyberpunk-sjangeren. Tyske Reakktor har tydeligvis ikke hørt dette utsagnet, eller så har de ganske enkelt valgt å se bort fra det. Neocron er nemlig cyberpunk tvers gjennom, og det på både godt og ondt.

Detaljert cyberhistorie
Nå har ikke akkurat dybde vært et større problem i online-rollespill foreløpig, og de fleste har valgt å gi spillerne en solid bakgrunnshistorie slik at verdenen ytterligere omslutter deres liv og gjerninger. Neocron følger denne trenden, og historien som man kan lese i spillets manual er absolutt altomsluttende, og imponerende. Spillet finner sted nær slutten av det tredje årtusenet, og jorden er ikke som den en gang var. Etter en endt atomkrig mellom federasjonen av den frie verden og det kinesiske imperiet, har jorden blitt lagt i ruiner. Som man naturligvis skulle tro er verden blitt omgjort til et øde ingenting, flittig populert av alskens kryp slik som mutanter og onde fraksjoner vridd mot verdensdominasjon. Men verden er ikke særlig stor, i hvertfall ikke i dette spillet, da stortsett all form for sivilisasjon og intelligente skapninger befinner seg innenfor grensene til den enorme, futurisiske byen Neocron.

Historien vi finner i spillets manual er uten tvil spennende lesning, og den tar for seg det meste du måtte ønske å vite om verdenens historie etter den overnevnte atomkrigen. Historien er delt opp i forskjellige viktige årstall, og man leser den dermed kronologisk fra begynnelse til slutt. Manualen ligger i en relativt pen innpakning; et cover klart inspirert av Matrix-lignende forestillinger i grafikerens hode. Og som alltid ser fremtiden lik ut hos de fleste - og fremtiden i Neocron er inspirert av frakk-kledde geneforskere, solbriller-bærende krigere, og typisk onde mennesker med hud full av implenterte mikrobrikker. Joda, Neocron er typisk, men man trenger som sagt ikke å gjenoppfinne hjulet for å lage et bra spill. Neocrons setting fungerer. En fremtidsby omgitt av et gudsforlatt ødeland hvor bare de sterkeste kan overleve. Neocrons politiske univers er heller ikke lite, og de ulike fraksjonene har et solid holdepunkt i verdenen. De ulike fraksjonene viser sitt ansikt inne i selve spillet, noe som slett ikke er et selvfølge i spillindustrien i dag, og man får følelsen av å slites mellom de ulike delene av samfunnet. Hvem ønsker du egentlig følge? Det er utallige fraksjoner å velge mellom, og da valget er ditt kan jeg love deg at det ikke er lett!

Den sentrale delen i hvilket som helst online-rollespill er naturligvis karakterutviklingen. Neocrons karaktersystem har både gode, tvilsomme, og ikke minst en del horrible sider. Når du først har installert spillet og gått gjennom den trettende prosessen ved å patche spillet opp til siste versjon, er det på tide å velge hjemserver, samt definere ditt aller første alter-ego. Selve prosessen ved å definere denne karakteren din er kjedsom etter min mening, og ganske enkelt vanskelig å forstå for nybegynnere. Du skal i første omgang velge hvilket kjønn du er av. Da er naturligvis "xy" mann, og "xx" dame - veldig futuristisk. Neste steg på veien mot statsborgerskap i Neocron er så å velge hvilken klasse du vil tilhøre. Du kan foreløpig kun velge mellom fire, noe som i seg selv er alt for lite, og når Neocron i tillegg gjør en såpass dårlig jobb i å skille disse klassene fra hverandre har det nesten lite å si hva du velger.

Uansett står valget mellom "gentank" som er en kriger-lignende klasse, "psi-monk" som kan sies å være fremtidens svar på oldtidens magikere, "spy" som er en slags tyv-lignende klasse, og til slutt "private eye" som er en slags "jack of all trades" om du vil. Neste sted i prosessen er å velge en fraksjon man skal tilhøre. Disse er av forskjellige formål og leveregler, alt fra de lovfølgende "CityAdmin", til det mafia-lignende "Tsunami Syndicate". Ditt valg av fraksjon har egentlig lite å si i begynnelsen av spillet, og det eneste som stortsett er merkbart i begynnelsen er hvor din første leilighet vil befinne seg i byen. Helt sist i prosessen med å skape karakteren din, skal du velge en jobb. Dette er ikke en jobb per se, men heller forskjellige templater for hvordan egenskapene dine er bygd opp.

Velger du soldat vil du naturligvis få mye fysisk styrke, samtidig som du vil kunne mestre våpen godt. Her kan du også trekke fra og legge til poeng til de forskjellige egenskapene, og da det er over 40 stk. av dem kan jeg love deg du kommer til å sitte å fundere lenge for å ta det riktige valget. Likevel er det ærlig talt lite relevant hva du gjør på dette stadiet, da det er vanskelig å forholde deg til tallene og deres relevans inne i selve spillet. Før eller senere kommer du til å starte om igjen - det kan jeg love deg.